anadolugazete.com.tr Köşe Yazarı Ali Murat Karabağ: Disleksi zihinsel bir yetersizlik değildir

anadolugazete.com.tr Köşe Yazarı Ali Murat Karabağ, disleksinin zihinsel bir yetersizlik olmadığını belirterek, "Bireylerin okuma, yazma ve dil işleme becerilerinde zorluk yaşadığı bir öğrenme güçlüğüdür. Disleksi, zekâ düzeyinden bağımsız olarak ortaya çıkabilir ve çoğunlukla doğuştandır. Keşfedilmesi zor olabilir" dedi.

anadolugazete.com.tr Köşe Yazarı Ali Murat Karabağ: Disleksi zihinsel bir yetersizlik değildir
Yayınlanma:

anadolugazete.com.tr Köşe Yazarı Ali Murat Karabağ, Disleksi Farkındalık Haftası dolayısıyla disleksiye ilişkin önemli açıklamalarda bulundu.

Eğitimci Karabağ, disleksi tanısı almış bir birey olduğunu belirterek, Dünya Sağlık Örgütünün disleksiyi bir hastalık olarak tanımlamadığını söyledi.

“DİSLEKSİ, ZİHİNSEL BİR YETERSİZLİK DEĞİLDİR”

Disleksinin sevgi, ilgi ve güvenle düzelebileceğine dikkat çeken Karabağ, disleksiye ilişkin anadolugazete.com.tr'ye yaptığı açıklamada, "Bireylerin okuma, yazma ve dil işleme becerilerinde zorluk yaşadığı bir öğrenme güçlüğüdür. Disleksi, zekâ düzeyinden bağımsız olarak ortaya çıkabilir ve çoğunlukla doğuştandır. Keşfedilmesi zor olabilir ya da çok basit olabilir bu sadece dikkatle ilgili bir durum. Çocuğunuzun disleksi olduğunu anladığınız an itibariyle çocuğunuzu kimseyle kıyaslamayın aslında bunu hiçbir durumda yapmayın ve yargılamayın. Onu dileyin. Onu cesaretlendirin. Basit gözüken hatalarının nedenlerini onu yormadan ve üzerine gitmeden bulmaya çalışın. Unutmayın siz ne yaparsanız yapın çocuğunuzun kendine ait geliştirdiği yöntemleri, kodlamaları ve şifreleri olmalıdır. Hayatı daha kolay kılabilmek adına çaba harcamalıdır." ifadelerini kullandı.

ali-murat-karabag.jpg

DİSLEKSİ BİREYLER, ÇOK BASİT İŞLERİ YAPMAKTA ZORLANIR!

Disleksi bireylerinin okuma-yazma, dil işleme, hafıza ile dikkatte yaşadıkları zorluklardan tespit edilebileceğini dile getiren Karabağ, şöyle konuştu:

"Okurken harfleri-kelimeleri karıştırma, yavaş okuma, kelimeleri yanlış yazma, yazma düzeninde sorunlar, karmaşık cümleleri anlamlandırmada zorlukları sayabiliriz. “b” ile “d” harfini okurken-yazarken karıştırma, rakamların yerlerini değiştirme, uzamsal şemaların oluşturulmasında yaşanan sorunları örnek olarak verebiliriz. Disleksi bireyler, yaşama dair çoğu işi çok iyi yaparken çok basit işleri yapmakta zorlanabilir. İşte bu tip durumlar nedeniyle disleksinin tespit etmekte zorlanabiliriz."

Karabağ, disleksi bireyin her şeyi yapabileceğini ancak ayakkabı bağcığını bağlayamayabileceğine işaret ederek, konuşmasına şöyle devam etti:

"Yaratıcı yazı yazabilir ancak noktalama ve imlada sorun yaşayabilir. Bir anda sorulan bir zekâ sorusunu yapabilirken eldeli toplama işleminde eldeyi zihinden aktaramayabilir. Söylenilen telefon numarasının rakamlarını karıştırarak yazabilir. Böyle bir durumla karşılaşırsanız yani bağcığını bağlamakta sorun yaşıyorsa tekrar tekrar birlikte bağlayın, kendisi bağlamayı başarana kadar yardımcı olun. Ancak bağlayamadığında ona kızmayın ya da siz bağlamayın. Hayata dair bazı işleri çok iyi yaparken çok basit işleri yapmada yaşayacağı sorunları ne görmezden gelin ne de bunlarla ilgili onlara yüklenin."

BULMACA ÇÖZÜN!

Disleksi tanısı almış bireylere seslenen Karabağ, "Sabırlı olun, sesli okumalar yapın, tekerlemeler söyleyin, bulmaca çözün, görsel hafızayı güçlendirmek için kelime kartları kullanın. Sesleri, harfleri veya kelimeleri eşleştiren oyunlar oynayın, günlük tutmaya teşvik edin, hafıza ve dikkat oyunları oynayın. Gerektiği durumda uzmandan destek alın." dedi.

 Editör
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.