Ölüm yatağında olana neler yapmamız gerekir?
Ankara İl Müftüsü Dr. Hasan Çınar siz değerli okurlarımızdan gelen sorulara cevap vermeye devam ediyor. Çınar, ölüm yatağında olana neler yapmamız gerekir sorusunu yanıtladı.
Ankara İl Müftüsü Dr. Hasan Çınar siz değerli okurlarımızdan gelen sorulara cevap vermeye devam ediyor. Çınar, ölüm yatağında olana neler yapmamız gerekir sorusunu yanıtladı.
Soru: Ölüm yatağında olana neler yapmamız gerekir?
Cevap: Evvela ağır hastanın yanında, onun duyacağı kadar sesle kelime i şehadet okunur. O’na hatırlatmada bulunulur. Bu müstehaptır. Tabii hastaya “ hadi sen de söyle diye “ ısrar edilmez. Mümkünse sağ yanı üzerine kıbleye çevrilir. Hastanın yanında Kuran ı Kerim okunur. Özellikle Yasin suresini okumak müstehabdır. Hasta vefat edince ağzı kapatılır, gözleri yumulur ve çenesi başından bir bez ile bağlanır. Elleri yanına uzatılıp, üzeri örtülür. Yıkanıncaya kadar yanında Kuran ı Kerim’i okumak mekruhtur. Ama başka odada veya yerde Kuran ı Kerim’i okumanın kerahati ( mahsuru ) yoktur.
Kuran-i Kerim’in yaprakları çok eskimiş ve okunmuyor. Ne yapmamız gerekiyor?
Cevap: Öncelikle, yıpranmış, eskimiş veya yaprakları yırtılmış, tamiri zor olan Kuran-i Kerim’leri yakmak caiz değildir. En doğrusu temiz bir beze sararak, ayakaltında çiğnenmeyecek bir yere güzelce gömmektir. Bu yer, kabristan içinde, çiğnenmeyen bir yer olabilir. Böyle yapmak Allah (cc)’ ın kelamına saygının bir gereğidir. Ayet yazılı kağıtları herhangi bir şeyi sarmak, paketlemek için kese kağıdı olarak kullanmak da caiz değildir.
Soru: Oğlumuz oldu. Müslüman olarak ne yapmamız gerekiyor?
Cevap: Dünyaya gelen kızımız veya oğlumuz için şükür olarak akika kurbanı kesmemiz sünnettir. Peygamber’imiz (sav) bu kurbanın ismini “nesike“ koymuştur. Bu kurbanı çocuğumuzun büluğ çağına kadar kesmemiz caiz ise de yedinci gününde kesmek daha sevaptır. Hatta yedinci gününde saçını kesip ağırlığınca altın karşılığı sadakayı fakirlere dağıtmak ve ahirette çağrılacağı ve devamlı söylenecek güzel bir isim koymak ve kulağına ezan okumak en sevaplı olanıdır.
Tabi kurban kesmek ve sadaka vermek, ekonomik durumu iyi olanlar içindir. Maddi durumu iyi olmayanlar dua ederler. Kurban kesmeyince ve sadaka vermeyince günaha girilmiş olmaz. Akika kurbanı adak kurbanı gibi değildir. Akika kurbanının etinden kesenin yiyebileceği gibi, dostlarıyla da yiyebilir, fakirlere de dağıtabilir.
Soru: Boy abdesti alıyorken küpelerimi çıkarmam gerekir mi? Küpe için delinen yerler kapanmışsa alınan abdest geçerli midir?
Cevap: Hayır, küpeleri çıkarmak gerekmez. Nasıl ki abdestte yüzüğü oynatarak suyu altına geçirmek mümkünse küpeleri de hareket ettirerek suyu içine geçirmek mümkündür. Bu gerekli ve yeterlidir. Küpe delikleri takmayınca, kendi kendine kapanırsa yıkamak kafidir. Abdest geçerlidir. Deri bağlayarak kapanmış olan küpe deliklerini boy abdesti ( gusül ) alınca iğne vb. şeylerle delmek doğru değildir. Eğer kir vb. şeylerle kapanmış ise küpe deliklerini bir şekilde suyla ovalayarak delikleri ıslatmak yeterlidir. Vesvese yapmamak gerekir. Bu konuda kalbin mutmain olması yeterlidir.
Soru: Ben askerim. Her zaman abdest alma imkanım olmayabiliyor. Botlarımın üzerine mesh edebilir miyim?
Cevap: Evet, botlar, potinler üzerine mesh etmek caizdir. Dinimiz kolaylık dinidir. Deri vb. maddelerden yapılan, ayağa giyildikten sonra bağı bağlanmasa bile ayağımızda durabilecek, içine su geçirmeyen ve giyilince uzun mesafe yürünen mest, bot, potin, çizme vb. üzerine mesh yapmak caizdir. Asker, polis ve isteyen kimse bu papuçları normal abdest (ayaklarını yıkayarak) aldıktan sonra giyerler ve abdest bozulunca bu giydiklerinin üzerine mesh yaparlar. Tabi bu papuçların alt ve üstlerinde necaset (pislik) varsa mutlaka temizlendikten sonra namaz kılınmalıdır.
Soru: Kardeşe, amcaya zekat verilir mi?
Cevap: Evet, verilir. Müslüman, büluğ çağına ermiş, fakir olan; erkek-kız kardeşe veya bunların çocuklarına, amcaya, halaya, dayıya, teyzeye veya bunların çocuklarına, üvey babaya, üvey anneye, üvey oğula, üvey kıza veya bunların çocuklarına zekat, fitre veya fidye vermek caizdir. Hatta dinimiz yakın akrabalardan ihtiyaç sahibi olanları görüp gözetmede iki kat sevap olduğunu buyurur.
Soru: Boy abdestinden sonra namaz için ayrıca abdest almak gerekir mi?
Cevap: Hayır, gerekmez. Gusül abdesti (boy abdesti) büyük abdesttir. Ayrıca namaz abdesti almaya gerek yoktur. Abdesti bozan şeylerden biri olmadığı müddetçe bu boy abdestiyle istenen her ibadeti yapmak caizdir.
Rüya gördüm. Rüyamı, görmediğim halde bazı eklemeler yaparak anlattım. Dinimizde bu caiz midir?
Cevap: Peygamber Efendimiz (sav) buyurmuştur ki;
“Yalanların en büyüğü, kişinin görmediği rüyayı gördüm demesidir.” Bir kimsenin görmediği halde “Rüyamda şöyle şöyle gördüm” demesi haramdır. Yalan konuşmakta haramdır ama rüyadaki uydurma (ekleme) daha büyük günahtır. Tövbe etmek ve bir daha böyle yapmamak gerekir.
Soru: Bir kabre, zamanla ikinci bir cenazeyi defnedebilir miyiz?
Cevap: Normal hallerde, yer var ise ve zarurette yoksa ikinci cenazeyi aynı yere defnetmek caiz değildir. Ama zaruret varsa ve içindeki cenaze de çürümüş, toprak olmuşsa oraya bir zaman sonra ikinci, herhangi bir cenazeyi ve daha sonra bir zamanda üçüncü cenazeyi... defnetmek caizdir. Yalnız cenazenin çürüdüğüne kanaat getirmek gerekir. Bu iklim ve toprakla ilgilidir. Zaruret yoksa kabri açmak da caiz değildir. Kabir açıldığında eğer kemikler halen varsa, onlar toplanır ve yeni defnedilenle arasına toprak koyarak kenara konulur.
Selam ve hürmetlerimle…
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.