ÖZEL HABER: SAMET EKER
Memur kenti diye adlandırılan Ankara son dönemlerde değişime ve gelişime uğradı ama kültüründen vazgeçmedi. Ankara’nın simge ulaşım araçlarından olan dolmuşların hikâyesi ve yaşananları muhabirimiz sizin için araştırdı…
“MESLEĞİ YAPMADAN SIKINTISINI BİLEMEZSİNİZ”
Üç yıldır sektörde deneyimi olan 25 yaşındaki dolmuş şoförü Sinan Kantar, dededen kalma mesleği devam ettiriyor. Güvenpark dolmuş durağında şoförlük yapan Kantar, çocukluğundan beri burada olduğunu ve durakta büyüdüğünü söyledi. 35-40 yıldır dededen gelen miras olan ekmek teknesi dolmuş, bundan sonra Sinan Kantar ve ailesinin geçim kaynağı oluyor. Önceden endüstri meslek lisesi okuduğunu belirten Kantar, “Lisede öğrendiğim mesleğimi yapamadığım için baba mesleğine yöneldim” dedi. Güvenpark dolmuş durağının en genç dolmuş şoförü olan Sinan Kantar, birçok büyüğünün yanında Z kuşağından biri olarak sıkıntılarına şöyle değindi:
“Bu mesleğin en zor kısmı tabii ki trafik. Herkes bir şeyler anlatıyor ama bu mesleği yapmadan tabiri uygunsa dolmuşun üstüne çıkmadan yaşanılanları bilemiyorsunuz. Zamanında bize de anlatıyorlardı ama bu mesleği yapmaya başlayınca her şeyi daha net bir şekilde gördüm. Ben mesleğe başlamadan önce sadece güzergahında gidip gelip para topladığımı düşünüyordum. Ama durumun öyle olmadığını kendi meslektaşlarınla iyi yarıştığını, otobüsle, halkla uğraştığını görünce işin gerçek yüzünü öğrenmiş oldum. Yolcuların inip binmesi veya dışarıdan sana sinirlenip saldırması günlük yaşadığımız problemler arasında. Son dönemlerde acemi şoför sayısı arttığı için can taşıyan bizlerin daha dikkatli olması gerekiyor. Bu durum bizi tabii ki ekstra yoruyor.”
“EN BÜYÜK RİSK YOLCU İNDİRİRKEN YAŞANIYOR”
Sözlerini sürdüren Kantar, dolmuş şoförlüğünde en büyük riskin yolcu indirip bindirirken yaşadığını ifade etti ve şunları söyledi: “En büyük risk, yolcu indirirken herhangi bir aracın veya motorun yolcuya çarpması tabii ki. Bu konuda son dönemde artan moto kuryelerden çok muzdaribiz. Yolcu mecbur olarak sağdan indiği için ve biz sağa doğru yanaşırken veya yolcu indirirken o kısımdan geçmeye çalışıyorlar. Bu da tabii ki belli başlı sıkıntılara yol açıyor.”
“UZUN SAATLER DİREKSİYON SALLIYORUZ”
Ankara’da son dönemde trafiğin yoğunlaşması ile beraber sıkıntının katlandığını dile getiren Sinan Kantar, “Ankara’da yabancı plaka çok fazla görmeye başladık” diye konuştu ve “Ankara’yı bilmedikleri için çok yavaş hareket ediyorlar ve bu durumda bizi zorluyor.” Sözlerine devam eden Kantar, bu mesleğin en zor kısımlarından birinin de sabah erken saatlerde kalkmak olduğunu vurguladı. Sinan Kantar, “Sabah saat 05.30 veya 06.00’da kalkıp gece 11’e kadar şoförlük yaptığınız oluyor. Ben o saatlerde kalkıp akşam dokuz veya onda eve gittiğimi çok biliyorum. Ama Ankara’nın sembollerinden biri olan dolmuşların şoförlüğü yapmaktan çok memnunum. Bu kültürü ve mesleği yapmaktan dolayı kendimi şanslı hissediyorum. Burada herhangi bir probleminde meslektaşlarım hemen yanına gelir, yardım etmeye çalışır çünkü burada bir aileyiz. Yıllardan beri birbirimizi tanıyoruz. Ama bunun haricinde de yola çıktığınızda hele ki yoğun saatlerde birbirinizi rakip sayıyorsunuz. Yaşı büyük veya küçük olmanın yola çıktıktan sonra hiçbir önemi yok. Bu kesim memur kesim olduğu için herkes dolmuşunu doldurup belli saatler aralığında günü kurtarmaya çalışıyor.”
“2024 BEKLENTİM EKONOMİK RAHATLIK”
2023’te yaşadıklarına ve 2024’ten beklentilerine yönelik konuşan Sinan Kantar, şunları söyledi:
“2023 yılı zamlarla boğuşmak zorunda olduğumuz bir yıl oldu. Sanayi ve mazot masrafları bizi çok yordu. 2024 yılından en büyük beklentim tabii ki zamların olmaması ve maddi açıdan rahatlamak istiyoruz. Çünkü evlenmek ve yuva kurmak isteyen insanlar bu şartlar altında yapamaz. O yüzden 2024’ten en büyük beklentim ekonomik olarak rahatlamak.”