Ankara Oto Galericileri Derneği (ANODER) Yönetim Kurulu Üyeleri, Ticaret Bakanlığı görevine getirilen Ömer Bolat’ı ilgili Sivil Toplum Kuruluşu (STK) temsilcileri ile birlikte ziyaret etti.
Ankara’daki bakanlık binasında gerçekleşen ziyarete; ANODER’i temsilen Başkan İlkay Kalkan, İkinci Başkan Mustafa Macar, Başkan Yardımcıları Hamza Avcı ve Mehmet Hakan Bayrak da katıldı.
ANODER Yönetim Kurulu Üyeleri konuşmasına, Ticaret Bakanı Ömer Bolat’ı yeni görevi dolayısı tebrik etti ve
Daha önce de ikinci el otomobil satışı ile ilgili çalışan galerici esnafının sorunları ve çözüm önerileri ile ilgili hazırladıkları dosyayı Ticaret Bakanı Ömer Bolat’a ileten ANODER Yönetimi mesleki sorunları ve çözüm önerilerini bu ziyarette de tekrarladı.
Bakan Bolat'ın Sivil Toplum Kuruluşları ile oluşturduğu bu iletişimden son derece memnun olduklarını belirten ANODER Yönetimi, her türlü işbirliği ve göreve hazır olduklarını ifade etti.
Türkiye’nin ilk otomobil AVM’si olan OTOKENT Ankara ile ilgili bilgide aktaran ANODER Yönetim Kurulu Üyeleri Ticaret Bakanı Bolat’ı yakın zamanda yapacakları açılışa da davet ettiler.
Ankara Oto Galericileri Derneği ANODER Yönetim Kurulu, Bakan Bolat ile görüşmelerinin ardından üyeleriyle istişare gerçekleştirdi, meslekle ilgili sorun ve çözüm önerileri hakkındaki dosyayı güncelledi.
ANODER Yönetim Kurulu tarafından hazırlanan dosyada şu ifadeler yer aldı:
6 AY VE 6000KM UYGULAMASI
6 ay ve 6000km uygulamasının kesinlikle uzatılmaması gerekiyor. İş yerinde konsinye bulanan sıfır km araçlar hakkında işlem yapılmaması. Meslektaşlarımıza Türk ticaret kanununa aykırı olarak yazılmış olan cezaların silinmesi gerekmektedir.
Vatandaşların aldığı sıfır araçları ikinci el olarak bizlerin alıp satmasının önündeki engellerin kaldırılması gerekiyor.
ARACI İNTERNET FİRMALARI (SAHİBİNDEN.COM; ARABAM.COM, …)
İnternet aracı firmaları, üyelik yenileme ücretlerinde çok ciddi oranlarda keyfi artışlar yapmakta, galerici esnafını son derce zor durumlarda bırakmaktadır. Bu alın teri ile vergi vererek kazanç elde etmeye çalışan esnafın emeğinin internet aracı firmalarını haksız bir şekilde aktarılması olarak karşımıza çıkmaktadır.
Bu firmalarda elbetteki emekleri karşılığı bir ücret almalıdır. Lakin bu ücretin belirlenmesi ve artışları belirli bir sistem ve düzen içerisinde olmalı ve devlet tarafından belirlenip denetlenmelidir.
İnternet aracı firmaları ile ilgili ciddi bir düzenlemenin yapılması yadsınamaz bir zorunluluktur.
Bu noktada ilan sitelerine ilan verme ile ilgili daha katı kurallar getirilmeli. Örnek olarak, sıfır araç fiyatlarının üzerinde ilan girilmesinin engellenmesi, sıfır araç ilanlarının yetkili bayi harici girilememesi gibi.
KAYIT DIŞI ARAÇ SATIŞI
İkinci el araç alıp satma işi maalesef herkes herhangi bir vergi kaydı olmadan, bir işyeri olmaksızın rahatlıkla yapabilmektedir. Bu durum devletimize vergi kaybı, sektörel dağınıklık, haksız rekabet, istihdamda sıkıntılar, sahtekarlık ve dolandırıcılık gibi sıkıntılar yaşanmasına sebep olmaktadır. İnternet satışlarının tamamen kayıt altına alınması ve noterlerde ikinci el araç satışı ile ilgili yetkilendirme bu haksız rekabete son verme açısından faydalı olabilecektir. Kişinin kendi ile ilgili yıllık sınırlandırmasının yanı sıra birinci derece akrabalar ile ilgili alım satım süreci de noter bilgi sistemleri üzerinden takip edilerek şüpheli durumlar vergi daireleri tarafından denetlenmelidir. Kira vergilerinde olduğu gibi banka hesapları üzerinden de araç satışı ile ilgili yapılan havale ve EFT işlemlerinin fazlalığı yine vergi dairelerine iletilerek ilgili kayıt dışılığın önlenmesi için çalışmalar yapılmalıdır.
TRAMER KAYIT SORGULAMALARI
Trafik Sigortası Bilgi ve Gözetim Merkezi Tramer üzerinden yapılan, 5664’e sms gönderilerek yapılan sorgulamalar doğru ve eksiksiz bilgi vermemektedir. Bu eksik bilgilendirme neticesinde hem esnafımız hem de araç alacak vatandaş büyük mağduriyetler yaşayabilmektedir. Tramer bilgilerinin yanlışlığı esnafımıza mal edilmekte esnaf kitlesi olarak maalesef hala kamuoyunda güvenilirliğimiz tartışılmaktadır.
Ayrıca galerici esnafının sık sık kullanmak zorunda kaldığı Tramer sorgulamaları toplamda esnafımıza çok önemli bir maliyet oluşturmaktadır. Sigorta firmalarına verilen internet üzerinden sorgulama ayrıcalığının ruhsatlı çalışan Galerici esnafına da verilmesi bu yükün esnafımız üzerinden kalkmasını sağlayacaktır. Bu sorgulama e-devlet sistemi üzerinde de yapılabilmesi ayrı bir çözüm önerisi olarak değerlendirilebilir.
Meslektaşlarımızın araç hasar sorgulama ve araç servis geçmişi verilerine ulaşmalarına müsaade edilmelidir.
DAĞINIK VERGİLENDİRME SİSTEMİ VE KDV ORANLARI
Mesleğimizle alakalı çoklu bir vergilendirme sistemi kullanılmaktadır, bu durum sadeleştirilmeli ve esnaflarımızın önü açılmalı.
KDV Oranı ile ilgili sorunlar esnafımızı zor durumda bırakmakta ve galerici ile al-satcılar arasında haksız bir durum oluşturmakta sektör kayıt dışına itilmektedir. Oto galerilerinin araç satışlarında maruz kaldığı KDV haksızlığını gidermek için gerekli düzenlemeler yapılmış lakin belli boşluklar giderilememiştir.
GALERİ ÜZERİNDEN SATIŞLARIN ÖZENDİRİLMESİ
Vatandaşların sıklıkla sorunlar yaşayıp dolandırıldığı, internet üzerinden satış, al-satçılar ve oto pazarları gibi ertesi gün muhatapsız satışlar yerine Galerilerden üzerinden oto alım satımlarının özendirilmesi üzerine çalışmalar yapılmalıdır.
Bu özendirme neticesinde devletimiz vergi kazanacak, istihdam artacak, dolandırıcılık azalacaktır. Ahilik geleneğinden gelen, güven oluşturan esnaflık kazanacaktır. Vatandaş, esnaf ve devlet kazanacaktır.
MEVZUAT EŞİTLİK ESASINDA OLUŞTURULMALI, HAKSIZ REKABET GİDERİLMELİ
İkinci el otomobil ticareti yapan ve devletimizin yetkili kurumlarınca verilen gerekli belgelerini almış( yetki belgesi) esnaflarımıza, sıfır araç bayilerine tanınan tüm imkanlar tanınmalı, haksız rekabet ortadan kaldırılmalı. Sıfır kilometre araç satan bayiler şehrin her noktasında sıfır ve ikinci el satışı yapabilirken ikinci el satışı yapanlar bu imkanlara sahip değildir. Araçların servis geçmişlerine ulaşma hususunda da ikinci el satışı yapan esnafa yetki verilmelidir.
Sıfır otomobil bayileri ve satış sistemleri çok sıkı denetlenmeli, liste fiyatlarının üzerinde araç satan bayilerin bayilikleri iptal edilmesine varıncaya kadar büyük cezai uygulamalar yapılmalıdır. Zira araç fiyat artışlarında sıfır araç satan bayilerin liste fiyatlarının üzerinde elden aldığı nakit ödemelerin olduğu bilinmektedir.
Sıfır araç satışı yapan bayiler 2. El araç satışı yapmamalıdır. Bu satışlar ikinci el satışı yapan yetkili esnaf tarafından yapılmalıdır. Bu noktada bayiler sıfır kilometre araçları yan firmalarına fatura ederek stok sıkıntısını kullanarak sıfır fiyatının çok üstünde satmaktadır. Sıfır bayilerin gerçek kişiler dışı satışlarında yani tüzel kişi-şirket satışlarında sınırlandırma ve denetim arttırılmalıdır.
İŞ YERİ AÇMA VE ÇALIŞMA RUHSATI YÖNETMELİĞİ
İkinci El Motorlu Kara Taşıtlarının Ticaretini düzenleyip, ticarete tüm taraflarının(Esnaf, Vatandaş ve Devlet) kazançlı olacağı bir düzen ve sistem getiren düzenleme; İş yeri Açma ve Çalışma Ruhsatına İlişkin Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik 2626 sayılı Cumhurbaşkanlığı kararı ile 09.06.2020 gün 31150 sayılı Resmi Gazetede yayınlanarak yürürlüğe girmiştir.
Yönetmelik ile birlikte artık konut ruhsatlı yapıların altında oto galeri açılamayacak, mevcutta hizmet verenler için ise taşınmalarına yönelik bir tarih paylaşılacaktır. Yönetmeliği her yönü ile son derece faydalı bulduğumuzu belirterek, belirlenecek taşınma tarihi ile ilgili farklı dengelerin gözetilmesi ve gerekli kriterleri sağlayanlara ek süre verilmesi yönünde bir tarihin belirlenmesi gerektiğini belirtiyoruz. Bu kriterler, vergi verip istihdam yaratan esnafın ekonomiye ve istihdama katkısının devamı için mevzuata uygun iş yeri oluşturmak için ya kooperatif üyeliği ile oto galericiler sitesi inşaatı ile ilgili bir belge yada bireysel yatırımını belgelendirme şartı ile 18 aylık bir geçici ruhsat verilmesi yönünde olabilir.
Meslektaşlarımızın özellikle büyükşehirlerde Ticaret Bakanlığımızın çıkarmış olduğu yönetmelik kriterlerine uygun işyerleri konusunda çok büyük sıkıntıları vardır, bu konuda bakanlığımızın öncülüğünde belediyeler ile iletişime geçilerek çözüm yolu bulunmalıdır. Zira uygun koşullarda iş yeri sayısı ile esnaf sayısı arasında büyük bir uçurum bulunmaktadır. Bu nokta da yatırım yapan esnaf desteklenmelidir.
GALERİCİLERİ DÖNÜK SUÇLAYICI SÖYLEMLER
Galerilerin stokçulukla ve dolandırıcılıkla suçlaması son derece yanlıştır. Galericilerin araç fiyat artışları sonrası ellerindeki araç sayıları hızla azalmıştır. Galericilerde stok sayısı olarak büyük bir erime mevcuttur ve bu rakamlarla ortadadır.
Ayrıca vergi levhası olan ve yıllardır aynı yerde esnaflık yapan, devlet ve ilgili birimler tarafından yetkilendirilip denetlenen galerici esnafı Ahilik geleneği usulü ile en güvenilir yerlerdir.
UYUŞMAZLIKLARIN ÇÖZÜMÜ
Meslektaşlarımız ve müşterilerimiz arasında çıkan uyuşmazlık ve sorunları mahkemeye ulaşmadan çözüme kavuşturabilecek yetkili bir birim oluşturulmalıdır. Gereksiz bürokrasi ve zaman kaybının önüne geçilmesi, yargıda yığılmanın engellenebilmesi için önemli bir adım olacaktır.
BÜROKRASİ VE GÜMRÜK UYGULAMALARI HIZLANDIRILMALI
Gümrüklerdeki ithalatlarda olan işlem gecikmelerinin hızlı bir şekilde düzeltilmesi gerekmektedir.