DEĞERLENDİRME: ADEM YAVUZ IRGATOĞLU
Gazetecilik mesleğinde televizyonlar için en iyi görüntü, gazeteler için de en iyi fotoğraf her zaman önemli olmuştur. Üniversitelerin iletişim fakültelerinde gazetecilik bölümü öğrencilerine 'Haberi Okumak' dersinde 'Fotoğrafı Okuma' eğitimi de veriliyordu.
Gazetelerde yer alan haberleri tamamlayan fotoğraflar o haberin kalitesini arttıran unsurlardandı. Bu nedenle 'darbe konulu' haberlerde üniformalı paşaların fotoğrafları tercih edilirken; 'olumsuzlanacak' haberlerde ise 'ağzı açık, el hareketi olan, tebdili kıyafetle karşılanan' fotoğraflar tercih edilirdi.
Bunun örneklerinden biri rahmetli Başbakanlardan Mesut Yılmaz'ın Aydın Doğan tarafından kot pantolon ve tişört ile karşılanması karesiydi. Bu fotoğraf karesi yıllarca "Aydın Doğan, Başbakan Turgut Özal'ı pijama ile karşıladı." şeklinde olumsuzlanarak kullanıldı.
İkinci bir örnek ise Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın Ali Sabancı ve Vuslat Doğan Sabancı'yı hastanede ziyaret ederken Fenerbahçe Kulübü Başkanı Ali Koç'un eli cebinde yansıyan görüntü ve fotoğrafının günlerce konuşması haberleriydi.
SİNCAN'DAKİ FOTOĞRAF NE ANLATIYOR?
Yerel seçim kapsamında belediye başkan adayları da saha çalışmaları yapıyor. Bu çalışmalar esnasında bazen yoğunluktan kaynaklı bazen de farkına varılmadan servis edilen fotoğraf kareleri dikkat çekiyor. Sincan Belediye Başkanı ve Başkan Adayı Murat Ercan'ın, sosyal medya hesabından 2 Mart'ta yaptığı paylaşımdaki fotoğraf bir hayli dikkat çekti.
"Temelli Cumhuriyet Mahallesi umuduna, sevincine, kederine ortak olduğumuz esnaf kardeşlerimizle bir aradayız." notuyla paylaşılan fotoğraf karesinde, Başkan Murat Ercan ile 5 kişi daha yer alıyor. Karedeki altı kişinin de farklı yönlere baktığı anlar, bir hayli dikkat çekti. Söz konusu fotoğraf karesinde bir kişinin eli cebinde, bir başkasının ise göbeğini tutması ve genel olarak herkesin farklı yönlere bakan Aydın Doğan ve Ali Koç örneklerini akıllara getirdi.
KİM, NEREYE BAKIYOR?
Sincan Belediye Başkanı Murat Ercan'ın sosyal medya hesabından yapılan paylaşımda "Fotoğraftakiler nereye bakıyor?" yorumlarına neden oldu. Bu tür fotoğrafların servis edilmesi iletişim bilimciler tarafından 'iletişim kazası' olarak nitelendirilecek türden bir olay olarak değerlendiriliyor.
HER SÖZ VE HER KARE BİR ANLAM İFADE EDİYOR
Seçim dönemlerinde kullanılan her söz, kaydedilen her görüntü ve çekilen her fotoğraf ayrı bir anlam içeriyor. İletişim bilimciler, her kurum ve kuruluşta profesyonel ekiple çalışmanın, mesleki duyarlılıkları dikkate almanın ve iyi bir iletişim yöntemi belirlemenin başarıyı da beraberinde getirdiğini her fırsatta ifade ediyor.
Son dönemde kurum ve kuruluşlarda 'ajans' yöntemiyle yapılan çalışmalar, ciddi hatalara da sebebiyet veriyor. Durum böyle olunca "Her mizahta bir doğruluk payı vardır" sözü her zaman geçerliliğini koruyor.