ÖZEL HABER: SAMET EKER
Kars’ın geçim kaynağı, sofraların lezzeti olan kazlar, Fotoğraf Sanatçısı Kadir Ekinci’nin sanat eserleriyle Başkent'e taşındı. ‘Kazların Senfonisi’ çalışması Doğan Taşdelen Çağdaş Sanatlar Merkezinde sanatseverler bekliyor.
Kadir Bey sizi tanıyabilir miyiz?
Kadir Ekinci: Kars doğumluyum ama Ankara'da yaşıyorum.
Fotoğraf sanatına ne zaman ve nasıl başladınız?
Kadir Ekinci: Fotoğrafa başlayalı 30 yıl oldu. Ankara Fotoğraf Sanatçıları Derneği (AFSAD) üyesiyim. Siyah beyaz başladım ve öyle devam ediyorum. Bu benim dördüncü kişisel sergim. Daha önce yine Kars’a ait sergiler vardı. Bunlardan biri Sessiz Işık. Kendi köyümü, evimin yakınlarımı çalıştım. Sonra Uzak Işık’ta Kars merkezi ve köylerini çalıştım. Sonra bundan yedi yıl önce Kars'ın hayvan pazarı var. Yöresel alan Mal Meydanı, onu çalıştım. En sonunda bu Kazların Senfonisi adlı sergimi yaptım.
Kazların Senfonisi adlı sergide kazların yaşam alanlarını çalıştım. Kazlar, Kars’ın simgelerinden birisi. Türkiye genelinde bugün itibariyle 1,5 milyon civarında kaz var. Bunun 510 bin tanesi Kars’ta. Türkiye'deki kaz ihtiyacının yüzde 37’sini Kars karşılıyor. Türkiye kaz üretiminde dünyada 8. sırada. Kars'ta artık insanlar kazlarla özdeşleşmişler ve bir geçim kaynağı. Zaten bizim ülkemizde kazlar et ve yemek amaçlı yetiştiriliyor.
O zaman kazlara Karslı diyebilir miyiz?
‘Kars'ın kızı kaz’ diyoruz. Küçük ailelerin ürettikleri kazların başında kız çocukları duruyor. Bunlar marifetli çocuklar aynı zamanda. Yani bir kızı istemeye gittiklerinde kaz çobanlığı yaptı mı? diye soruyorlar. Bu onun marifetli olduğunu gösteriyor. Şimdi artık Kars'ta da kaz çiftlikleri olmaya başlamış. Modern tesislerde üretilmeye çalışılıyor. Böyle bir ortamda kazları, böyle gözlemledim.
Yani biraz daha kaz ve Kars kültürünü yansıtmak amaçlı bu fotoğrafları sanatsal bir çalışmayla sunduk diyebilir miyiz?
Kadir Ekinci: Diyebiliriz. Bu belgesel çalışmanın yanında kazların estetik yanlarının da öne çıktığı bir çalışma. Burada kazları benim algıladığım, benim gördüğüm biçimde yansıtıyorum. Sanatsal öğelerin de içerisinde olan bir çalışma.
İlk serginiz ne zamandı?
Kadir Ekinci: İlk sergim 2001 yılında Sessiz Işık, 2010 yılında Uzak Işık, Mal Meydanı 2018 ve Kazların Senfonisi de 2023 sonunda gerçekleşiyor.
BİR SONKRAKİ SERGİNİN ADI: KAR IŞIĞI SERGİSİ
2024 yılı geldi çattı. Yeni yılda yeni projeleriniz var mı? Geleceğe ne miras bırakacaksınız?
Kadir Ekinci: Kars benim memleketim olduğu için bu benim kültürümü yansıtıyor. Ve bu serginin de yansıttığını düşünüyorum. Bir sergi daha düşünüyorum. Serginin ne olacağını açıklamadım ama simgesel, insanları ilgilendiren, beni daha çok ilgilendiren, benim de içinde olduğum fotoğraflar üretmek istiyorum. Son sergimi de böylece açıklamış olayım. Ama olsun o riske girip sorumluluk da almak istiyorum. Bunu hiç kimse de bilmiyor. Bir sürü insanla da röportaj yaptım ama size söylüyorum. Bir sonraki sergimin adı ‘Kar Işığı’ olacak. Kars’a kar çok yağar ve çok yakışır. O karı çekmek istiyorum. Karın içerisinde hayattan kareler, insanlar, çocuklar, hayvanlar, karın bıraktığı hüzün, sevinç ve atmosferi fotoğraflamak istiyorum.
Sergilerinizi genellikle Ankara'da mı açtınız? Eserlerinizi Kars’ta sergileyecek misiniz?
Kadir Ekinci: Sergilerimi Ankara, İstanbul ve İzmir'de yapacağım. Birinci sergim Sessiz Işığı bir de Kıbrıs'ta yapmıştım. Bütün sergilerimi bir de Kars’ta sergilemek istiyorum. Kars Valiliği’ne ve Kars Belediyesine duyuralım. Büyük bir mekân da var ve bu konuda bana yardımcı olacaklarını düşünüyorum. Eserleri orada sergilemek istiyorum çünkü onların eserleri. Kaz çobanları, diğer hayvanlara bakan insanlar, memlekette yaşayan insanlar eserlerin içinde. Dolayısıyla ben de onlardan birisiyim. Onlarla beraber bütün olanları birlikte izlemek istiyorum.