Ankara Büyükşehir Belediyesi, Ankaray'ın Dikimevi'nden Natoyolu'na uzatılması planlanan Mamak metrosu için ihaleyi tamamladı. Ocak 2024'te yapılan ilk ihalede 579 milyon 767 bin Euro teklif veren Gülermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt AŞ, ikinci ihalede 387 milyon 850 bin Euro ile en düşük teklifi veren firma oldu.
Gülermak'ın ikinci ihalede yaklaşık 192 milyon Euro indirimle teklif vermesi dikkat çekti. Gazeteci Toygun Atilla da Patronlar Dünyası'ndaki yazısında "Peki, kim bu Gülermak Ağır Sanayi ve İnşaat şirketi?" diye sordu.
ADI PANDORA BELGELERİNDE GEÇİYORDU
Gülermak firmasının Yönetim Kurulu Başkanı Kemal Güleryüz'ün adının 2021'de yayınlanan Pandora belgelerinde geçtiğini söyleyen Atilla, "Bu belgelere göre, Kemal Güleryüz ve annesi Vildan Güleryüz, Britanya Virjin Adaları'nda Fondeo Limited şirketi üzerinden bir yat satın alırken şirketin varlıklarının toplam değeri Gülermak A.Ş'den gelen kar payı ve yatırımlarla 9 milyon 400 bin Euro'yu buluyordu" dedi.
SPEKÜLASYONLARA NEDEN OLAN İHALE
Türkiye'de raylı sistemler konusunda Gülermak'ın önde gelen şirketlerden biri olduğunu ifade eden Atilla, "Gülermak firmasının spekülasyonlara neden olan ihalelerinden biri ise İzmir Buca'daki metro inşaatı projesi. Dönemin İzmir Belediye Başkanı Tunç Soyer tarafından 'İzmir tarihinin en büyük yatırımı' olarak lanse edilen Buca metrosu ihalesi sonuçları itibariyle tartışılmış, süreç yargıya kadar taşınmıştı. Bunun sebebi ise, İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin yaptığı değerlendirme sonunda en düşük teklifi veren Yapı Merkezi-Nurol ortaklığı yerine 520 milyon lira daha yüksek teklif sunan Gülermak A.Ş'ye ihaleyi vermesi olmuştu. İhalede komisyon tarafından değerlendirme dışı bırakılan Nurol-Yapı Merkezi Holding İş Ortaklığı konuyu yargıya taşımış, İzmir 4.İdare Mahkemesi, ortak konsorsiyumun başvurusunu haklı bularak komisyon kararını iptal etmişti. Kararında ısrar eden Tunç Soyer, mahkemenin verdiği iptal kararını ikinci bir komisyon kararı ile devre dışı bırakıp ihaleyi, 529 milyon lira fazla teklif veren Gülermak'a vermişti" ifadelerini kullandı.
MALİYETİ KIRARAK İHALEYİ ALDI
Toygun Atilla, "İşte aynı Gülermak, İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin yaptığı ve Kalyon inşaatın kazandığı Kirazlı-Halkalı metro inşaatı ihalesine davet edilmedi, Ankara Büyükşehir Belediyesi'nin yaptığı Dikimevi-Natoyolu metro ihalesini kazandı. Ama ne kazanmak! İlk ihalenin iptal edilmesinin ardından 10 ay sonra yenilen ihalede Ankara Büyükşehir Belediyesi tekrar ettiği Dikimevi-Natoyolu Metro ihalesinin maliyetini 512 milyon Euro'ya yükseltmişti. İnşaat maliyeti yükseltilen ve 22 Kasım'da sonuçlanan ihalede en düşük teklifi Gülermak Ağır Sanayi verdi: 387 milyon 850 bin... Gülermak maliyeti kırarak ihaleyi aldı" dedi.