Basın İlan Kurumu, Google ve Twitter (X)…

Orhan Kemal Erkılıç

Dijital dünyanın tüm olanaklarını medya sektörüne taşımak ve bunun gereklerini yerine getirtmek için düğmeye basan Basın İlan Kurumu (BİK) hem ilk 6 ay içinde ‘geçer not’ alan hem de kendilerine yeni süre hakkı tanınan internet haber sitelerinin yönetmelik kriterlerine uyup uymadığını takibe devam ediyor.

BİK, bu konuda Kurum’a özgü yerli ve milli analitik takip sistemini kullanıyor…

Ayrıca dünyadaki tüm bilgi ve gelişmelerin paylaşıldığı X (Twitter) ile kıyasıya bir yarışa giren Google, Türkiye’de Basın İlan Kurumu’nun başlattığı şartları dikkate alarak sürece dahil olmuş durumda…

Her türlü hileye ve saldırıya açık olan dijital dünya, en ufak hatayı da affetmiyor. Google bu konuda öyle bir uygulama yapıyor ki kendince gerek gördüğünde ‘güncelleme’ yaparak sunduğu tüm verileri hallaç pamuğuna çeviriyor.

Her şey yolunda zannederken bir anda ortalık toz duman oluyor!

HERKES GOOGLE’A MUHTAÇ DURUMDA

Bu noktada Google açısından büyük bir gelir kaynağı oluşurken, internet haber siteleri bakımından da Google üzerinden daha görünür, tıklanır olma adına bir dijital avantaj sağlama mücadelesi başlıyor!

Nasıl mı?

Basın İlan Kurumu ilanlarıyla gelire kavuşan internet haber siteleri, Kurum’un ortaya koyduğu kriterleri yerine getirmek için Google’a kaynak aktarmak zorunda kalıyor. Hatta bazı siteler teknoloji devi sayesinde daha görünür olmak adına para vermek için yarışıyor. Çünkü her görünme yeni ziyaretçi, her ziyaretçi daha fazla tıklanma, görüntülenme trafiği demek.

Bu işte bir sınır yok! Siz ne kadar bedel öderseniz Google doğru yaptığınız sürece sizi o kadar iyi ağırlıyor!

GAZETECİLİK İÇİN MESLEKİ BİR ÖNERİ

Yakamızı, paçamızı kapan bu devin elinden kurtulmak mümkün mü? Ben bu konuda mesleki bir öneride bulunmak isterim.

Bu aşamada, anadolugazete.com.tr gibi resmi ilan yayımlama hakkını elde eden ya da elde etmek için tanınan yeni süreyi en iyi şekilde değerlendirmek isteyenler, gerçek gazetecilik adına, işinin hakkını veren, üretken bir kadro kurmalı…

Unutulmamalı; bu yeni yapılanma, internet gazeteciliğinin, dijital dünyanın gereklerini yerine getirecek bir kadroyu zorunlu kılıyor…

YAŞANAN BAZI GELİŞMELER

Genelde medya sektörü ve yerel medya özelinde de internet haber siteleri yeni sürece ve sisteme uyum sağlamaya çalışırken, teknoloji devleri arasında yaşanan mücadele ‘medyatik’ bir hâl alıyor…

Teknoloji devleri arasındaki yarış bir savaşa dönüşürken, medya sektörü ve gazetecilik mesleği açısından da dikkatle takip edilmesi gereken bir sürecin kapısı aralanıyor.

Şöyle: Google, X ile olan yarışında büyük bir yol aldı ama X’in sahibi Elon Musk, geçtiğimiz gün yapılan bir paylaşımı yanıtladı. Musk, bir sosyal medya hesabının “X’te herkes yurttaş gazeteci olabilir” tweetini paylaşarak, “Evet” yanıtını verdi.

Google; X’teki hızlı paylaşımları kurduğu sistemle önlemeye çalışıyor. Google; verileri ile kazandırırken üzerinden para kazandıklarına da çokça harcatıyor. Öte yandan X’te herkes gazeteci olma yolunda şimdilik ilerliyor…

TÜM BİLEŞENLER ADINA BİR SON SÖZ

Sektör yatırımcıları ve biz gazeteciler mesleki anlamda payımıza düşeni alıp ona göre konumlanmalıyız ama Basın İlan Kurumu da bu süreci iyi okumalı ve internet gazeteciliği adına oluşturduğu harika ortamın teknoloji devleri tarafından bozulmasına izin vermemeli.

Kurum, mazisi ve yaptıklarıyla büyük birikime sahip. Her olasılığı öngörme ve önlemini önceden alma dinamizmine sahip…

Bizlere düşen ise çok basit! İşimizi düzgün yapmak…

İlk yorum yazan siz olun
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.