Hep bahsediyoruz ya ‘insan gibi dünya da hızla değişiyor’ diye; medya da bundan payını alıyor. Önce şunu kabul edelim: Medyayı tarif ederken ilk kullanılan sözcüklerden biri olan ‘tarafsızlık’, ‘objektif habercilik’ gibi değerler neredeyse silindi sektörden ve meslekten…
Bunun birkaç nedeni var. Her türden basın / yayın organı ‘bitaraf’ olmaktan vazgeçip ‘bir taraf’ olmayı seçerek o taraftan maddi / manevi destek almaya başladı. Karşılıksız değildi bu; destek sağlayanlar da ‘medya gücünü’ kullanmanın konforuna kavuştu.
Tarafsız medyanın yok olmasıyla ilgili birçok neden sıralanabilir ama özü budur. Yani alan memnun, veren memnun! ‘Yandaşlık’ da bu durumun ürünüdür.
Sektöre para yatıranlar kendince böyle bir çıkış yolu bulurken, gazeteciliğin yükünü sırtlayan emekçiler de düşük maaş politikasının kurbanı oldu, oluyor…
Maddi sıkıntı içindeki meslektaşlarımız mecburen ek iş aramaya, kendi yayın organlarını çıkarmaya, kendi YouTube kanalını kurmaya başladı. Bunlar arasında başarısız olanlar bulunduğu gibi popüler olan, para kazanan bile var…
Çarpıcı bir gerçek de Cumhurbaşkanı ve Milletvekili Genel Seçimleri sürecinde görüldü. Bu dönemde okuru, izleyiciyi ‘rahatsız’ eden yayınlar artarken medya çok kötü bir sınav verdi. Çünkü taraf tutmanın da ötesinde bir manzara oluştu yazılı, sözlü, görsel ya da sosyal medya mecralarında.
Sözünü ettiğim hale gelen kurum ve kuruluşlarda medya mekânları siyasi parti binasına dönüşürken, bazı gazeteciler de ‘kapı kulu’ gibi görev yaptı…
Çok kısa süre önce yaşadığımız ve seçim ortamında olduğu kadar değilse de yaşamaya devam ettiğimiz bu husus, akademik araştırma konusu olacak kadar önemli.
***
Asıl değinmek istediğime, “Yeni dünyada Basın İlan Kurumu ile yeni medya” konusuna gelmek istiyorum
ARTIK OYUNUN KURALLARI DEĞİŞTİ…
Değişim, dönüşüm her alanda yaşanırken, medya sektörü de yeni bir ivmenin hatta evrilmenin içine girdi. Medyanın itici gücü olan Basın İlan Kurumu (BİK), bu kapsamda yerel medya başta olmak üzere sektörü teknolojiye uyumlu hale getirmek için önemli projelere ve uygulamalara imza atıyor. Bu çerçevede hazırlanan resmi ilan ve reklamların gazete, dergi ve internet haber sitelerinde yayımını düzenleyen Yönetmelik, Resmi Gazete’de yayımlanarak 1 Nisan 2023’te yürürlüğe girdi. Bu yeni uygulama ile medyada dijital dönüşümün kapısı ardına kadar açılmış oldu.
YENİ DÖNEMİN AVANTAJLARI VE DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER
Yönetmeliğe göre, halihazırda yayımlanan yerel gazetelerden Yönetmelik koşullarına uygun olup müracaat edenler, 6 ay boyunca Basın İlan Kurumu’ndan destek alıyor. Ancak bu destek, öngörülen şartları yerine getirip getirememeye göre devam edecek ya da kesilecek.
Yeni uygulama ile hareketlenen medya sektörü, gazetecilerin iş bulmasını kolaylaştırdı ama koşulları yerine getiremediği için elenenler olduğunda bazı meslektaşlarımız açısından sıkıntılı bir ortam oluşacaktır.
Şu gerçeği medya mensupları da sektör yatırımcıları da çok iyi bilmeli: Kopyala/yapıştır dönemi bitti. Özgün ve üretken olmalısınız. Üretilen haberler, içerikler Google Keşfet ile insanların önüne düşmeli. Meslek ahlakı ve ilkeleri göz ardı edilmemeli…
Rakiplerinize özenebilirsiniz ama çalamazsınız; taklit edebilir ama kopyala/yapıştır yapamazsınız. Yaparsanız sizi Google da affetmez.
ANADOLUGAZETE.COM.TR OLARAK BİZ NE YAPIYORUZ?
Büyük Anadolu Medya Grup’un Sahibi Ali Çetin Bey’in öncülüğünde oluşturduğumuz ekiple sürece dahil olan anadolugazete.com.tr, Ankara ve Orta Anadolu başta olmak üzere, kavuştuğu ileri teknoloji altyapısıyla Türkiye genelinde ve uluslararası alanda takip edilen bir haber portalına dönüştü. İlgi ve takdir gören yayın politikamız da bu başarıda etkili oldu kuşkusuz.
Kadromuzu dürüst, çalışkan, işini iyi yapan gazetecilerle güçlendirdik. ‘Basın İlan Kurumu Yönetmeliği Kriterleri’ne uygun olarak sıfırdan kurduğumuz kadro ve çalışma alanı ile 3.5 ayda geldiğimiz nokta, planlama ve beklentilerimizin üzerinde bir seviyeye ulaşmış durumda.
Bunu bize resmi rakamlar, okurlarımızdan yansıyan etkileşim ve ‘Google Keşfet’ verileri gösteriyor.
Bizim yönümüz de tarafımız da Türkiye’dir…
Sektörün ve mesleğimizin iki önemli kurumu olan Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı ve Basın İlan Kurumu’nun oluşumuna katkı sağladığı yerelden evrensele güçlü medya içinde yerimizi aldık. İddiamız ve hedeflerimiz var…
Bizi takip etmeye devam edin…