Başkanın bu haftaki konuğu TÜSİAV Başdanışmanı Murat Serdar Burkan. Kendisi tam bir profesyonel organizasyon uzmanı. Yurtiçi ve yurtdışı birçok etkinliğe imza atmış ve Türkiye’nin ismini duyurmuştur.
Veli Sarıtoprak: Sizi Tanıyabilir miyiz?
Murat Serdar Burkan: 1981 yıl Diyarbakır doğumluyum. İlk ve orta öğrenimimi Diyarbakır’da, lise öğrenimimi Ankara’da tamamladım. Marmara Üniversitesi İşletme mezunuyum. Evliyim.
Üniversite hayatımın son yılında girişimcilik serüvenime başladım. İlk şirketimi 21 yaşındayken kurdum. 2003 yılı itibariyle Ankara’ya yerleştim ve girişimcilik hayatıma burada devam ediyorum.
Veli Sarıtoprak: İncom’u bize anlatır mısınız?
Murat Serdar Burkan: İncom, 2011 yılında kuruldu. Daha önce edindiğim tecrübeler doğrultusunda İncom’u iletişim ve etkinlik ajansı olarak kurdum. Kuruluşu itibariyle kamu ve özel sektörde farklı kuruluşlara toplantı organizasyonları, teknik hizmetler, stant kurulum hizmetleri, reklam ve prodüksiyon hizmetleri ana başlıkları altında hizmet vermeye devam ediyor.
Veli Sarıtoprak: Siz sıkı bir sivil toplumcusunuz. Hangi STK’larda hangi görevlerde bulundunuz?
Murat Serdar Burkan: 2006 yılı itibariyle 115 ülkede faaliyet gösteren ve 5000’i aşkın şubesiyle dünyanın en etkin genç sivil toplum organizasyonu olarak bilinen JCI (Genç Girişimciler ve Liderler Derneği) Ankara şubesiyle sivil toplum hayatına başladım. JCI Ankara bünyesinde direktör, başkan yardımcılıkları görevinde bulundum. JCI Çankaya kardeş şubemizin de kurucu üyelerinden oldum. 2018 yılında JCI Ankara Başkanlığı görevinde bulundum. 2009 yılı içerisinde Genç Turizmciler Derneği kurucu üyeliği, yönetim kurulu üyeliği görevlerinde bulundum. Turizmciler Derneği (TURDER) yönetim kurulu üyeliğini 3 dönemdir devam ettiriyorum. 2018-20023 yılları arasında Ankara Ticaret Odası (ATO) 59.Meslek Komite Üyeliği görevinde bulundum. Aynı zamanda Ankara Gönüllüleri Derneği yönetim kurulu üyeliğim devam etmektedir. TÜSİAV ( Türk Sanayici ve İş Adamları Vakfı) Başkan Başdanışmanı ve Vakıf üyesi olarak görevime devam etmekteyim.
Murat Serdar Burkan: 2000 yılı öncesinde çok daha sınırlı olan kongre toplantı sektörü, kongre merkezleri, oteller ve tedarik ağının artması, toplantı organizasyonlarına duyulan ihtiyaç, teknolojik gelişmeler, ekonomik gelişmelere paralel olarak firma/kurumların bu alana özel bir bütçe ayırması sektörün gelişmesini sağlamıştır.
Türkiye destinasyon olarak, özellikle İstanbul, Antalya ve Ankara illerinde uluslararası organizasyonlara ev sahipliği yapmasıyla birlikte dünyadaki sektör öncülerinden biri olmuştur. Buna bağlı olarak da sektör bileşenleri, paydaş ve tedarikçi sayıları artmıştır. Sektör de buna bağlı olarak gelişmiş ve yetişmiş insan kaynağı ihtiyacı doğmuştur. Üniversite ve liselerin turizm meslek alanları bu ihtiyacı karşılamaya yönelik eğitim programı hazırlıyor olsa da, sektör gelişmesine ayak uydurması zorlaşmıştır.
Sektördeki rekabetle birlikte, pandemi sonrası ekonomik gelişmelere bağlı olarak bütçelerdeki değişimler sektörü olumsuz etkilemiştir. İşveren kurum ve kuruluşların bütçe kısıtı nedeniyle bu alandaki işlerini ertelemeleri, bütçelerini kısıtlamaları ve teknolojik ürünlerin maliyetinin artması şu an sektördeki en büyük problem olarak görünmektedir. Yeni yatırımlar yapmak ve teknolojiye uyum sağlamak her geçen gün firmalar açısından zorlaşmaktadır.
Ancak, bütün bu olumsuz durumlar rağmen sektörün önü çok açıktır. Türkiye bu alandaki payını arttırmaya devam edecektir. Biz de bu alanda kendimizi, teknolojimizi ve insan kaynağımızı güçlendirerek hizmet veremeye devam edeceğiz.
Veli Sarıtoprak: Yurt dışı toplantı organizasyonlarının zorlukları nelerdir?
Murat Serdar Burkan: Her yurt dışı destinasyonunun farklı zorlukları mevcut. Bazı destinasyonlarda ulaşım, vize ve yasal problemler yaşanırken, bazı destinasyonlarda ilgili ülkenin siyasal ve ekonomik koşulları problem oluşturmaktadır. Özellikle bu alanda gelişmemiş ve tedarikçi problemi yaşanan destinasyonlarda lojistik ve teknolojik problemler yaşanmaktadır.
En çok program yaptığımız Avrupa bölgesi için şu an en büyük zorluk kur artışından yaşanan olumsuz bütçelerdir. Bu nedenle katılımcılar ve firmalar mecbur kalmadıkça bu ülkelerde etkinlik yapmak istememektedirler. Eskiden Avrupa’ya yapılan incentive organizasyonlarının çoğu bu dönemde farklı destinasyonlara kaymıştır. Uçak bilet fiyatlarındaki artış bu zorlukların en başında gelen sebeplerindendir.
Ancak, bütçeler dengelendiğinde ve tedarik koşulları iyileştiğinde Türk firmalarının yurt dışı organizasyon konusundaki deneyimleri bu alandaki organizasyon sayısını arttıracaktır.
Veli Sarıtoprak: Organizasyon şirketi sahibi olmanın zorlukları nelerdir?
Murat Serdar Burkan: Sevdiğiniz bir işin zorlukları sizin için çok da zor olmuyor. Ancak, gecesi gündüzü olmayan bir sektörde oluşunuzu kabul etmeniz gerekiyor. Sürekli yetiştirmeniz gereken bir şeyler var ve en önemlisi herkesi memnun etmek zorunda kaldığınız biliyorsunuz. Ama bu işi seviyorsanız benim gibi 21.yılınızı doldurmaktan mutluluk duyuyorsunuz sadece.