Dijital platformlarda organizasyon becerisi a, b, c alternatifleri üretmek

İlhami Şahin

Eğitim tarihimizi incelediğinizde online eğitimi, canlı sınıf uygulamalarını, webiner eğitimleri ülkemizde en geniş alanda uyguladığımız bir dönemde olduğumuzu görürsünüz. Tüm eğitim kurumları olan okullar, özel öğretim kurumları ( kolej, temel lise, kurs merkezi) eve taşınmış olsa da eğitimin temel aktörleri hiç ama hiç değişmedi. Bunlar eğitimi ayakta tutacak 3 ayaklı lambader gibi öğretmen, öğrenci ve veli. Temel aktörler şu ana kadar eğitim tarihi içinde her zaman geçerliklerini korumakta ve önemini her daim sürdürmekte.  Geldiğimiz şu süreçte öğretmenlerin, öğrencilerin canlı sınıf uygulamalarına ve webiner eğitim modeline adapte olduklarını gözlemliyorum. Fakat kendime, öğrencinin başarısında yadsınamaz paya sahip olan velilerin sürecin neresinde olduklarına dair soruyu sormadan da edemiyorum? Velilerinin evde ki süreci yönetme, organize etme konusunda bazı noktalarda desteklenmesi, yönlendirilmesi, rehberlik ve kılavuzluk edilmesi gerektiği kanısındayım.

Veliler, çocuklarının öğrencilik hayatına adım attığı ilk günden itibaren sanırım çocukları ile bu kadar uzun süre kapalı ortamda vakit geçirmemiş ortak alanı paylaşmamışlardı. Danışanlarımdan edindiğin gözlemlerde bu tezimi doğrular nitelikte, ebeveynlerin büyük bir kısmı günün 24 saatini evde çocukları ile birlikte geçirmekte. Öğrenci ve veliler kimi zaman aynı ekran karşısında, sınıf arkadaşları oldukları bilgilerini de sahibim. Sürecin kolay olmadığını kabul ediyorum öncelikle. Bu süreçte ebeveynlere büyük sorumluluk düşüyor ve süreç ebeveynlere yeni görevler, sorumluluklar yüklüyor. Adeta ebeveynlerin üretkenliğini, yaratıcılığını, organizasyon becerisini, zaman çizelgesini (timeline), zamanı tasarlama ve planlama becerisini test ediyor. Webiner modeli kimi zaman velilerden bu becerilerini update etmesini istiyor.

Uzaktan eğitim sürecinin hangi tarihte sonlanacağının netleşmemesi okul öncesinden, YKS’ye (TYT-AYT-YDT) hazırlanan 12.sınıfa kadar 18 milyon öğrencinin bulunduğu büyük eğitim grubunda velileri, günlük alışkanlıklarını değiştirmeye, tekrardan zamanı tasarlamaya, gün içinde A, B, C alternatiflerini barındıran planlar oluşturmaya yöneltti. EBA aracığıyla ders saatleri ve kimi zaman ders tekrarları esnasında öğrenci gerekli çalışmaları bireysel olarak yapmakta peki günün diğer zaman diliminde öğrenciler evde zamanı nasıl değerlendirmeli, veliler öğrencilere bu konuda nasıl pusula veya rehber olmalı? Bu süreci veliler nasıl yönetmeli ve organize etmeli?

Veliler, ebeveynler, teknoloji ağının dünyayı bu kadar sarıp sarmaladığı bir dönemde kime ait olduğu bilinmeyen, hangi kaynaklardan beslenip, hangi paylaşımların yapıldığı sosyal medya kanallarının (twitter, instagram, youtube, facebook) evimize adeta elini kolunu sallayıp girdiği, kimi zaman filtre uygulanmasına rağmen kılık değiştirerek girmeyi başaran  kirli bilgiden  öğrenciyi uzak tutmaya özen göstermeli.

Bilgi kaynağı olarak resmi kurumlara ait dijital haber platformlarını veya yine resmi kurumlara ait sosyal medya hesaplarını (twitter, instagram, linkedin, youtube, facebook) kullanmak faydalı olacaktır. Böylesine kritik bir dönemde zihnimizi doğru bilgi kaynaklarından beslenmek ve çevremizi bu bilgiler ışığında aydınlatmanın önemi çok büyük.

Devamı diğer yazımda sizlerle. Kalın sağlıcakla…