ÖZEL HABER: BÜŞRA SAĞLAM
Okulların açılmasıyla birlikte akran zorbalığının olabileceğini vurgulayan Psikolojik Danışman Hatice Coşkun, akran zorbalığı yapanlar ve maruz kalanlar diye ikiye ayırıldığını söyledi.
ZORBALIK YAPAN ÇOCUKLARDA ÖFKE PROBLEMİ OLABİLİR
Zorbalığı yapan çocuklarda öfke kontrol probleminin olduğunu ve otoriteye karşı güçlük yaşadıklarına dikkati çeken Coşkun, “Bu çocuklar, bağlı bir otoriteyi kabul etmiyor, aynı zamanda empati yeteneklerinde de güçlük yaşadıkları aşikârdır. Ailesel özelliklerine baktığımız zaman ise anne-baba çatışmasının olduğu ve çocuğun fiziksel olarak cezalandırıldığı durumlar karşımıza çıkabiliyor.” ifadelerini kullandı.
Akran zorbalığına maruz kalan çocukların ise içe kapanık olduklarına işaret eden Coşkun, ebeveynlerin arasında çatışmaların yaşanabileceğini söyleyerek, “Ailelerin tutumları burada önemli bir faktördür. Bazı aileler aşırı koruyucu olabilirken bazılarında ise aile çocuğa zorbalık yapabiliyor.” diye aktardı.
AKRAN ZORBALIĞI DURUMUNDA AİLELER NASIL DAVRANIŞ GÖSTERMELİ?
Akran zorbalığı konusunda ailelerin nasıl bir tutum izlemesi gerektiğini Hatice Coşkun, şu şekilde anlattı:
“Zorbalık yapan çocuğun ailesi, öncelikle çocuğuna ‘zorbalığın ne olduğunu ve hangi davranışların zorbalık kapsamında’ olduğunu açıklayan bir konuşma yapmalıdır. Zorbalığa maruz kalan çocuklarda ise arkadaşının yaptığı davranışlardan hangisinin hoşuna gitmediğini, ‘Bu yaptığın davranış beni çok üzdü’ gibi ifadelerle söylemesini isteyebiliriz. Ayrıca çocuğun empati yeteneğini güçlendirmek amacıyla oyun oynanabilir, etkinlikler yapılabilir veya kitap okunabilir.”
“ZORBALIK OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE BAŞLIYOR”
Akran zorbalığını; okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve lise dönemi olarak ayırdıklarını söyleyen Coşkun, zorbalığın okul öncesi dönemden itibaren başladığına vurgu yaptı. Hatice Coşkun, yapılan araştırmalara göre ilkokul zamanında artış gösteren akran zorbalığının ortaokul döneminde en yüksek seviyeye ulaştığını kaydederek, lise dönemine gelindiğinde ise azaldığına dikkati çekti.
OKUL KADEMELERİNE GÖRE ZORBALIK DEĞİŞİKLİK GÖSTERİYOR
Zorbalık türlerinin fiziksel, sözel, sanal ve sosyal iletişimsel olmak üzere çeşitlere ayrıldığını bildiren Coşkun, “Okul kademelerinde farklı alanlarda zorbalık türlerini görüyoruz. Mesela ilkokul döneminde fiziksel ve sözel zorbalık daha yüksekken ortaokul zamanında fiziksel, sözel ve iletişimsel zorbalığın daha çok olduğunu söyleyebiliriz. Lise akademisinde ise sözel, sosyal ve sanal zorbalığın daha yoğun olduğu bir dönem olarak nitelendirilebilir.” diye konuştu.
“MEB AKRAN ZORBALIĞINA KARŞI CİDDİ ÖNLEMLER ALIYOR”
Okulların açılmasına sayılı günler kala akran zorbalığını önlemek için MEB bir genelge yayınlamıştı. Bu yönergede çocukların gelişiminde empati, saygı ve sosyal becerilerin geliştirilmesinin hedeflendiğini ifade eden Coşkun, sözlerini şu şekilde sürdürdü: “Bu konuda MEB; öğretmenlere, öğrencilere ve velilere karşı sunumlar hazırlıyor. Konuya dikkat çekmek için haftalık planlar oluşturuluyor ve bu süreci öğretmenler takip ediyor. Okul rehberliği de akran zorbalığında aktif bir rol oynuyor.”
“FARKLI IRKLAR ZORBALIĞI TETİKLEYEBİLİR"
Farklı ırkların bir arada eğitim görmesinin zorbalığı olumsuz yönde etkileyebileceğini hatırlatan Coşkun, öğretmenlerin bu durumu çok sıkı bir şekilde takip etmesi gerektiğini vurguladı.
MEB'in akran zorbalığı ve şiddetin önlenmesine yönelik hazırladığı genelgeye aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz.