Enflasyon turistleri de vurdu; harcamaları düştü

Yüksek enflasyon ve kur baskısı, turistlerin alışveriş alışkanlıklarında önemli bir değişikliğe neden oldu.

Türkiye'ye gelen yabancıların alışverişi yaklaşık yüzde 30-40 oranında azaldı. Ancak, Türkiye vatandaşlarının yurtdışından yaptığı alışveriş, hem online hem de offline kanallarda adet ve değer olarak iki katından fazla artarak rekor seviyeye ulaştı.

Ekonomi gazetesinden Yener Karadeniz'in Bankalararası Kart Merkezi (BKM) verilerinden derlediği bilgilere göre, yüksek enflasyon ortamında alışveriş alışkanlıkları şu şekilde değişti:

Bu yılın ilk çeyreğinde, yerli kartlar ile yurtdışından yapılan alışveriş adedi 83 milyonu, değeri ise 80 milyar TL'yi aştı. Geçen yılın aynı döneminde ise alışveriş adedi 60 milyon 700 bin, alışveriş tutarı ise 34 milyar 143 milyon TL olarak gerçekleşmişti. Bu veri, yurtdışından yapılan alışverişte işlem adedinde yüzde 38,2, değerinde ise yüzde 135'lik bir artışı işaret ediyor.

Benzer bir durum, online alışverişte de gözlemlendi. Bu yılın ilk çeyreğinde, yerli kartlar ile yurtdışından yapılan online alışveriş işlem adedi 72 milyon 815 bin, değeri ise 43 milyar 452 milyon TL oldu. Geçen yılın aynı döneminde ise bu rakamlar sırasıyla 59 milyon 352 bin adet ve 18 milyar 568 milyon TL olarak kaydedilmişti.

Bu sayede geçen bir yılda, yerli kartlar ile yurtdışından yapılan online işlem adedi yüzde 22,7 artarken, işlem değeri ise yüzde 138 oranında yükseldi.

Türkiye'deki enflasyon baskısı, yurtdışına alışveriş yapmak isteyenlerin sayısında da bir rekora yol açtı. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre, geçen yıl yurtdışına alışveriş için gidenlerin sayısı bir önceki yıla göre yüzde 40 artarak 325 binden 455 bine yükseldi. Bu da yıllık bazda yurtdışına çıkış nedeni olarak alışverişin payının yüzde 4,9'dan yüzde 5,5'e yükseldiğini gösteriyor.

Öte yandan, yabancıların Türkiye'den yaptığı alışverişlerde ciddi bir düşüş yaşandı. BKM verilerine göre, bu yılın ilk çeyreğinde yerli ve yabancı kartlar ile yapılan alışveriş tutarının yalnızca yüzde 3,1'i, yani 83 milyar TL'si yabancıların alışverişinden oluştu. 2022'nin aynı döneminde bu oran yüzde 6 idi.

Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel, Türkiye'nin Avrupa'ya göre daha pahalı bir ülke haline geldiğine dikkat çekerek, "Türkiye dünyanın en pahalı ülkelerinden biri haline geldi" dedi. Öncel ayrıca, yabancıların Türkiye'de kartlı harcamalardaki payının hızla azaldığını ve bu verilerin yaz sezonu için umut vaat etmediğini vurguladı.

Edirne Esnaf ve Sanatkar Odaları Birliği (EDESOB) Başkanı Kemal Cingöz ise, özellikle 2021'de "kur avantajının" da etkisiyle Türkiye'ye günübirlik alışveriş yapmak için gelenlerin sayısında rekor bir artış yaşandığını ancak bu yıl bu rakamın yüzde 30-40 oranında azaldığını ifade etti.

İlk yorum yazan siz olun
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

Ekonomi Haberleri