Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), "Girişimlerde Bilişim Teknolojileri Kullanımı Araştırması, 2024" sonuçlarını açıkladı.
Buna göre, sabit hat internet bağlantısı kullanan girişimlerin yüzde 8,3'ü 1 gigabit/ saniye ve üzeri hızda bağlantı kullandı. İş amaçlı İnternet kullanan girişimlerin yüzde 91,0'ı 2024 yılında internete erişimde sabit hat internet bağlantısı kullandı.
Söz konusu girişimlerin abone oldukları en yüksek internet bağlantı hızları incelendiğinde, girişimlerin yüzde 57,4'ünün 100 megabit/ saniyeden az hızda, yüzde 34,3'ünün 100-999, yüzde 8,3'ünün 1 gigabit/ sanayi hız aralığında internet kullandığı tespit edildi.
Girişimlerin yüzde 86,6'sı 2024'te internet bağlantı hızlarını faaliyetleri için yeterli buldu.
Sabit hat internet bağlantı hızını yeterli bulan girişimlerin oranı 2020'de yüzde 89,9'du.
Çalışanlarının girişimin e-posta sistemine, doküman ve belgelerine veya iş uygulamalarına/yazılımlarına uzaktan erişim imkanının olduğunu beyan eden girişimlerin oranı 2022'de yüzde 68,4 iken 2024'te bu oran yüzde 73 oldu.
Çalışanlarına 2024'te girişimin e-posta sistemine uzaktan erişim imkanı sağlayan girişimlerin oranı yüzde 68,0, doküman ve belgelerine uzaktan erişim imkanı sağlayan girişimlerin oranı yüzde 58,0, iş uygulamalarına veya yazılımlarına uzaktan erişim imkanı sağlayan girişimlerin oranı ise yüzde 59,2 oldu. Bu oranlar 2022'de sırasıyla yüzde 63,7, yüzde 51,1 ve yüzde 50,5'ti.
En az 10 çalışanı olan girişimlerin yüzde 35,2'si 2024'te internet üzerinden toplantı yaptığını belirtti. Bu oran, 2022 'de yüzde 30,4'tü. İnternet üzerinden toplantı yapan girişimler çalışan sayısı büyüklük grubuna göre incelendiğinde; 2024'te 10-49 çalışanı olan girişimlerin yüzde 30,9'unun, 50-249 çalışanı olan girişimlerin yüzde 52,5'inin ve 250 ve üzeri çalışanı olan girişimlerin ise yüzde 77,4'ünün uzaktan toplantı yaptığı görüldü.
E-SATIŞ YAPAN GİRİŞİMLERİN ORANI YÜZDE 17,4
Girişimlerin 2023'te e-satış yapma oranı, yüzde 17,4 oldu. E-satışlar, internet (web siteleri ya da mobil uygulamalar) ve/veya Elektronik Veri Alışverişi (EDI) aracılığı ile gerçekleştirildi.
Çalışan sayısı büyüklük grubuna göre e-satış yapma oranı, 10-49 çalışanı olan girişimlerde yüzde 17,0, 50-249 çalışanı olan girişimlerde yüzde 17,4 ve 250 ve üzeri çalışanı olan girişimlerde ise yüzde 30,8 oldu.
E-satış yapma oranı ekonomik faaliyet grubuna göre incelendiğinde ise 2023'te en fazla e-satış yapma oranının yüzde 46,1 ile "konaklama ve yiyecek hizmeti" faaliyetlerini yürüten girişimlerde oldu. Bunu yüzde 27,4 ile "bilgi ve iletişim" faaliyetlerini yürüten girişimler ile "bilgisayarların ve iletişim araç ve gereçlerinin onarımı" faaliyetlerini yürüten girişimler takip etti.
GİRİŞİMLERİN YÜZDE 4,4'Ü YAPAY ZEKA KULLANDIĞINI BELİRTTİ
Yapay zeka teknolojilerinden herhangi birini kullandığını belirten girişimlerin oranı, 2023'te yüzde 3,5 iken bu yıl yüzde 4,4 oldu.
Çalışan sayısı büyüklük grubuna göre yapay zeka kullanan girişimlerin oranı incelendiğinde, 10-49 çalışanı olan girişimlerin yüzde 3,5'inin , 50-249 çalışanı olan girişimlerin yüzde 6,7'nin ve 250 ve üzeri çalışanı olan girişimlerin yüzde 22,3'ünün yapay zeka kullandığı görüldü. Bu oranlar 2023'te sırasıyla yüzde 4,9, yüzde 6,5 ve yüzde 18,5 idi.
Yapay zeka teknolojilerinden herhangi birini kullanmadığını belirten girişimlerin yapay zekayı kullanmama nedenleri incelendiğinde, en önemli nedenin yüzde 78,9 ile maliyetlerin çok yüksek olması olduğu görüldü. Bunu, yüzde 78,9 ile girişimde ilgili uzmanlık eksiğinin bulunması ve yüzde 69,3 ile mevcut ekipman, yazılım veya sistemlerle uyumsuzluğun olması takip etti.