Mobil cihaz stratejisiyle firmanın arama üstünlüğünü adaletsizce güçlendirdiği iddiası üzerine Avrupa Birliği Komisyonu`nun harekete geçmesinden sonra üç yıl süren inceleme sonunda Google’a 4 milyar 300 milyon avroluk Android cezası geldi. Cezanın daha sonra Brüksel’de bir basın konferansı ile teyit edilmesi kararlaştırıldı.
Bu meblağın, bir düzenleyici tarafından tek bir firmaya verilen en büyük ceza olduğu kaydedildi. Ancak Google’ın bu düzenlemeye itiraz edebileceği belirtildi.
Komisyonun Rekabet Komiseri Margrethe Vestager daha önce, alışveriş karşılaştırma hizmeti sebebiyle Google’ı, halen temyiz bulunan, 2 milyar 400 milyon cezaya çarptırmıştı. Reklam yerleştirme işi olan AdSense karşı üçüncü bir soruşturmanın devam etmekte olduğuna da dikkat çekildi.
Pazar lideri Avrupa Komisyonu, Microsoft, Nokia ve Oracle’ın da üyesi bulunduğu Fairsearch firmasının şikayeti üzerine Nisan 2015’ten beri Android’i incelemeye başladı.
O zaman Android’in Avrupa cep telefon ve elde taşınabilir bilgisayar piyasasının yüzde 64’üne sahipken bugün yüzde 74’üne ulaştığı hatırlatıldı. Komisyon Google’a karşı 3 özel rekabet karşıtı davranış iddiasında bulundu.
Google, Android uygulamalı tablet el cihazlarına, onların oyun uygulama mağazasına girmesine izin vermeden önce kendi arama motorunu ve Chrome Browser’u default olarak yüklemesini istiyor, rakip firmanın işletim sistemini kullanan Android açık kaynak koduna dayalı cihazları satmasını engelliyor. Kendi işletim sisteminin ön kurulum olmasını sağlamak için cihaz üreticilerine ve mobil networklere finansal teşvik sağlıyor.
Google ise, uygulamalarından herhangi birinin ön kurulumda yer alması için cihaz üreticilerine baskı kurduğu iddiasını reddetti. Google ayrıca Google Arama ve Play Store’u birlikte sunmakla hizmetlerini sunmasını mümkün kıldığını iddia ediyor.
Google’ın küresel ilişkiler şefi, 2016’da kendi bloğunda "Komisyonun yaklaşımı daha az yenilikçilik, daha az seçenek, daha az rekabet, daha yüksek fiyat anlamına gelecektir. Her halükarda, Apple ve onun rakibi İOS işletim sistemi tüketicilere bir alternatif sunuyor” dedi.
Rusya da düzenleyici benzer şikayetlerde bulununca Google’ın taviz verdiği belirtildi. Google, Rusya’da, Chrome Browser’i ilk kullandıklarında Android kullanıcılarına, Yandex, Mail.ru default arama motoru olarak kullanma seçeneği sunduğu kaydedildi.
Rusya’da Yandex’in bu uygulama sonunda mobil aramadaki pazar payını yüzde 34‘den yüzde 46’ya çıkardığı kaydedildi. Ancak bu davaların aylar değil yıllar alabileceği de ifade edildi.