Elektrikli araç satışları, 2023 yılında hız kazanarak otomobil pazarının yüzde 6,8'ini oluşturdu. Nisan itibarıyla aylık bazda otomobil satışlarının yüzde 2'sini oluşturan elektrikli araçlar, Ağustos ayında bu oranı yüzde 10'un üzerine çıkardı. Tesla ve TOGG gibi yeni oyuncuların pazardaki etkisiyle elektrikli araçlar daha geniş bir kullanıcı kitlesine ulaşmaya başladı.
ELEKTRİKLİ ARAÇ SATIŞLARI GEÇEN YILA GÖRE YÜZDE 643 ARTTI
Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği (ODMD) tarafından açıklanan verilere göre, Aralık ayında elektrikli araç satışları geçen yıla göre yüzde 643 artarak 11,289 adet oldu. Bu dönemde otomobil satışlarının yüzde 9'u elektrikli araçlardan oluştu. Yıl genelinde ise toplamda 65,562 adet elektrikli araç satıldı. TOGG, sadece elektrikli araç üreten markalar arasında 19,583 adetle en çok satış yapan marka oldu. Tesla'nın Nisan ayında pazara girişiyle birlikte satışları yaklaşık 12,150 adet oldu. Çinli BYD ise Kasım ayında pazara giriş yaparak 839 adetlik satış gerçekleştirdi.
TÜRKİYE'DE SATIŞLAR YAVAŞLAYABİLİR
Elektrikli araçlar, yüzde 10 ile yüzde 60 arasında değişen Özel Tüketim Vergisi'ne tabi olsalar da, benzer donanımdaki akaryakıt motorlu araçlardan daha düşük yüzde 70 ila yüzde 220 ÖTV avantajına sahip. Özellikle orta ve üst segmentteki araçlarda bu fark belirgin bir şekilde görülüyor. Elektrikli araçlar, düşük bakım maliyetleri ve sübvansiyonlu elektrik kullanımı ile ekonomik avantaj sunarak tüketicilerin ilgisini çekiyor.
Ancak, Türkiye'de nüfusun çok katlı yapılarında yaşaması, şarj altyapısının yeni olması ve araç bakımları için yetersiz tesisler gibi nedenlerle uzmanlar, satışlardaki büyümenin yavaşlayabileceğine işaret ediyor. Elektrikli araç alımları genellikle teknolojiye ilgi duyan, üst gelir grubundan veya ikinci aracını alan tüketicilerden geliyor.