TÜİK tarafından açıklanan Nisan ayı enflasyon verileri, bu durumu net bir şekilde gözler önüne serdi. Aylık enflasyon oranının yüzde 3,18'e yükselmesiyle birlikte yıllık oranın da yüzde 69,80'e çıkması, gıda fiyatlarındaki artışın boyutunu gösterdi.
Yüksek enflasyonun etkisiyle bazı üreticiler, maliyetleri düşürmek adına ürünlerinde çeşitli hilelere başvurdu.
Bu hilelerden biri olan "skimpflasyon", ürünlerin kalitesini veya miktarını düşürerek gerçekleştiriliyor. Örneğin, yağlı süt yerine yağsız süt kullanmak gibi. Diğeri ise "shrinkflasyon" adı verilen yöntemle gerçekleşiyor; bu yöntemde ise ürün ambalajlarında değişiklik yaparak veya net miktarı azaltarak tüketiciyi aldatma yoluna gidiliyor.
Milli Gazete'nin haberine göre, Gıda Mühendisi Nurten Sırma, "Yüksek gıda enflasyonu üreticinin planlama hatası yapmasına neden oluyor ve yine fiyatlara yansıyor" dedi.
Ayrıca, gıda fiyatlarındaki artışın sadece üreticilerin hile yapmasıyla sınırlı olmadığını, bazı firmaların "greedflasyon" adı verilen bir durumu da tetiklediğini vurguluyor. Bu durum, arz-talep dengesini bozarak ürün fiyatlarını yükseltmek anlamına geliyor.