ÖZEL HABER: GAMZE ERDOĞAN
Gıdada gramaj hilesi, ürünlerin fiyatlarında artış yaşandığı dönemlerde, ürünlerin gramaj, adet ve ağırlık gibi ölçülerinin azaltılarak ambalaj ve satış fiyatları değiştirilmediği için tüketicilerin zamlanan ürünleri aynı miktarda olduğunu sanmaları ve bu değişikliği fark etmemeleri durumudur. Bu hile, tüketicilerin bilinçsizce daha az ürün için daha fazla ödeme yapmalarına sebep olmaya devam ederken Tüketici Hakları Derneği Başkanı Ergün Kılıç, tüketiciler için önemli bilgileri muhabirimize anlattı.
HANGİ GIDA ÜRÜNLERİNDE GRAMAJ HİLESİ EN SIK RASTLANIYOR?
Genellikle gramaj hilesi yapılan ürünlerin ambalaj boyutları aynı kalırken, bazı değişiklikler yapılarak farklıymış izlenimi yaratılıyor. Bu hilelerin hangi ürünlerde daha sık rastlandığını Kılıç, şu sözlerle anlattı: “Genellikle kuruyemiş, çikolata ve şekerlemeler, cips, yoğurt ve peynirler, tereyağı, hazır çorbalar, dondurulmuş gıdalar, bisküviler ve kekler, salam, sosis ve dilimlenmiş et ürünlerinde sıkça rastlanıyor.”
Tüketiciler, ürünlerin gramajında yapılan bu tür hileleri nasıl fark edebilir?
Tüketicilerin dikkatli olmaları gerektiğine vurgu yapan Kılıç, “Satın almak istedikleri ürünlerin etiketlerini ve ambalajlarını titizlikle incelemeli, fiyat karşılaştırması yapmalı ve paketteki fiyat değil birim fiyatlarını esas almalılar. Ayrıca, bilinçli alışveriş alışkanlıkları geliştirmek, gramaj hilelerini fark etmelerine ve bu tür hilelere karşı kendilerini korumalarına yardımcı olabilir.” dedi.
GRAMAJ HİLESİNİN YASAL BOYUTU NEDİR? BU TÜR HİLELERE KARŞI NASIL YAPTIRIMLAR UYGULANIYOR?
Gıda hilelerine karşı alınan yasal yönetmelikler hakkında bilgi veren Kılıç, konuyu şu sözlerle anlattı:
“Ticaret Bakanlığınca, Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliğinde yapılan değişiklikle gramaj oyunlarına idari para cezaları verileceği hükmü getirildi. Yapılan düzenlemeyle, tüketicilere sunulan bir malın birim fiyatını farklılaştıracak şekilde adet, uzunluk, ağırlık, alan, hacim ölçüleri ve benzeri unsurlarından birinde değişiklik yapılmasına rağmen tüketicilerde değişiklik yapılmadığı izlenimi uyandıran yanıltıcı ambalajlamalar ve aldatıcı ticari uygulamalar, idari para cezasıyla cezalandırılacak.”
TÜKETİCİLER, GRAMAJ HİLESİ YAPTIĞINI DÜŞÜNDÜKLERİ BİR ÜRÜNLE KARŞILAŞTIKLARINDA NASIL BİR YOL İZLEMELİ?
“Tüketiciler, gramaj hilesi yaptığını düşündükleri bir ürünle karşılaştıklarında Alo 174 hattını arayarak, alo174@tarimorman.gov.tr adresine e-posta göndererek, Alo 174 mobil uygulaması veya web adresi üzerinden canlı destek yoluyla, Alo 174 WhatsApp (0 501 174 01 74) ve Bip ihbar hatları üzerinden şikayetlerini iletebilirler. Alo 174 Hattı, 7/24 hizmet vermektedir ve tüketicilerin bu tür hilelere karşı haklarını savunmalarına yardımcı oluyor.”