Hem fiziksel mağazalar hem de online satış yapan işletmeler, 14 gün içinde yapılan iade taleplerini kabul etmek zorunda. Avukat Özlem Şen, bu hakkın, ikinci el ürünlerin satıldığı internet sitelerinde de geçerli olduğunu vurguladı.
Şen, tüketici haklarına göre, "iade ve değişim yoktur" gibi ibarelerin Tüketiciyi Koruma Kanunu ve Mesafeli Satış Sözleşmesi'nde hukuki bir karşılığının bulunmadığını belirterek, tüketicileri bu konuda uyardı. Sadece ürünlerde değil, hizmet alımlarında da cayma hakkının bulunduğunu ifade eden Şen, "Satın alınan online kurs ya da ders gibi hizmetlerde de tüketiciler, 14 gün içinde cayma hakkını kullanabilirler," dedi. Ancak kişiye özel hazırlanan ürünler veya hijyenik koşulları bozulan ürünler bu kapsam dışında tutuluyor.
Şen, iade taleplerinin reddedildiği durumlarda tüketicilerin izlemesi gereken yolu anlattı: "Alışveriş tutarı 104 bin liranın altında ise Tüketici Hakem Heyeti'ne, bu tutarın üzerinde ise Tüketici Mahkemesi'ne başvurulmalıdır." Ayrıca, iade sürecinin uzaması durumunda tüketicinin faiz talep edebileceğini ve satıcının iade yapmaması durumunda suç duyurusunda bulunabileceğini hatırlattı.
Şen, özellikle sosyal medya platformlarında yapılan alışverişlerde tüketicilerin sıkça karşılaştığı ürünün farklı çıkması durumunda nitelikli dolandırıcılığın söz konusu olduğunu belirterek, bu durumda savcılığa başvurulabileceğini ifade etti.
İkinci el ürünlerin satıldığı platformlarda da iade hakkının geçerli olduğunu vurgulayan Şen, "İade kabul edilmemektedir" gibi ibarelerin hukuken geçersiz olduğunu belirtti.