BBC ve TRT'nin haberlerine göre bu raporun yazarları, Ukrayna ve Orta Doğu'daki savaşların insanların haberden uzak durmak istemesine katkıda bulunduğunu ifade ediyor. Raporda vurgulanan bir diğer nokta, haberden kaçınma düzeyinin rekor derecede yüksek seviyeye ulaşmış olması.
SEÇİMLER GEÇİCİ İLGİ SAĞLADI
Bu yılki rapor için YouGov araştırma şirketi, 47 ülkede 94,943 yetişkinle görüştü. Görüşmeler, dünya çapında milyarlarca kişinin ulusal ve bölgesel seçimler için sandık başına gittiği bir dönemde yapıldı. Araştırma, ABD dahil birkaç ülkede seçimlerin haberlere ilgiyi artırdığını, ancak genel eğilimin aşağı yönlü olmaya devam ettiğini ortaya koydu. Dünya çapında yapılan araştırmaya katılanların %46'sı, haber takibiyle çok ya da aşırı derecede ilgili olduklarını söylerken, bu oran 2017'de %63'tü.
KADINLAR VE GENÇLER DAHA YORGUN HİSSEDİYOR
Rapora göre, kadınların ve gençlerin haber yoğunluğundan dolayı kendilerini yorgun hissetme olasılıkları daha yüksek. Ayrıca, haberlere güvenin %40 oranında sabit kaldığı, ancak koronavirüs pandemisinin en yüksek olduğu döneme kıyasla bu oranın %4 oranında azaldığı belirtiliyor.
DİJİTAL HABER TÜKETİMİNDE DEĞİŞİKLİKLER
Oxford Üniversitesi Reuters Enstitüsü'nün raporunda, son 10 yılda TV ve yazılı basın gibi geleneksel haber kaynaklarının izleyici kitlesinin keskin şekilde düştüğü, gençlerin haberleri internet veya sosyal medya aracılığıyla almayı tercih ettiği vurgulanıyor. YouTube ve WhatsApp, birçokları için önemli haber kaynakları olmaya devam ederken, TikTok da yükselişte ve İngiltere gibi bazı ülkelerde X'i (eski adıyla Twitter) geride bıraktı. İngiltere'de 18-24 yaş arasındakilerin %23'ü, haber takibi için TikTok'u kullanıyor. Bu değişimlere bağlı olarak videonun, özellikle genç gruplar için internette daha önemli bir haber kaynağı haline geldiği, en çok ilgi çekenlerin kısa haber videoları olduğu kaydedildi.
YAPAY ZEKAYA GÜVEN AZALDI
Raporun baş yazarlarından Nic Newman'a göre, tüketiciler videoyu kullanımı kolay olduğu ve çok çeşitli ilgi çekici içerik sunduğu için benimsiyor. Ancak birçok geleneksel haber merkezi hala yazılı metin temelli bir kültüre dayandığı için hikaye anlatımlarını yeni tekniklere uyarlamakta zorlanıyor. Yayıncılar için haber podcastlerinin parlak bir nokta olduğu belirtilirken, podcastlerin genelde öncelikle iyi eğitimli izleyicilerin ilgisini çektiği ifade ediliyor.
Raporda, yapay zekanın habercilikte özellikle siyaset veya savaş gibi ciddi konularda nasıl kullanılabileceği konusunda kamuoyunda yaygın şüphe olduğu vurgulanıyor. Yapay zekanın, gazetecilerin yerine geçmek yerine, deşifre ve çeviri gibi perde arkası görevlerde desteklenmesinin daha fazla rahatlık sağladığı belirtiliyor.
TÜRKİYE HABERİ NERDEN OKUYOR?
Türkiye'de haberler daha çok online takip ediliyor. Haber kaynağı olarak internetin kullanım oranı %70, bu rakama sosyal medya platformları da dahil. Televizyon %56, sosyal medya %45, yazılı basın ise %19 ile son sırada yer alıyor. Türkiye'de en popüler sosyal medya platformları sırasıyla YouTube (%60), Instagram (%59), WhatsApp (%62), Facebook (%45), X (%29) ve TikTok (%20). Bu platformların haber için kullanım oranları ise YouTube (%38), Instagram (%38), WhatsApp (%29), Facebook (%27), X (%22) ve TikTok (%10) olarak kaydedildi.