Ticaret Bakanlığı tarafından yapılan yazılı açıklamada, bu yılın ilk 7 ayında Reklam Kurulunun toplam bin 64 dosya hakkında görüş ve değerlendirmelerde bulunduğu belirtildi. 9 Temmuz'da gerçekleştirilen 347 sayılı toplantıda karara bağlanan 133 dosyadan 116'sının mevzuata aykırı bulunduğu ifade edildi. Mevzuata aykırı bulunan reklam ve ticari uygulamalar hakkında durdurma cezası ve 21 milyon 350 bin 201 lira idari para cezası verildiği bildirildi. Ayrıca, bir dosya hakkında erişimin engellenmesi kararı alındığı açıklandı.
22 MİLYON LİRAYA YAKIN CEZA!
Bakanlık açıklamasında, 'indirim marketi' olarak bilinen perakende işletmelerin internet siteleri aracılığıyla yaptıkları tanıtım ve mesafeli satış uygulamalarının haksız ticari uygulama boyutuyla ele alındığı belirtildi. İncelemelerde, internet sitelerinde ürünleri görmek ve sepete eklemek için üyelik gerektiği ancak satın alma işlemi için ürün stoklarının kontrol edilmesi gerektiği tespit edildi. Üyelik olmasına rağmen en yakın şubede bile ürünün stokta olmadığı belirtilerek siparişin tamamlanamadığı görüldü. İnternet sitelerinde tüketicilerin ürünleri görüntülemek ve satın almak için üyelik gerektiği ancak ‘teslimat adresine göre stok bilgilerinin değişebileceği’ bilgisinin eksik olduğu belirlendi. Ayrıca, ürün fiyatının geçerliliği süresi veya stok sınırı hakkında bilgi verilmediği için tüketicilerin yanıltıldığına karar verildi ve idari yaptırım uygulandı. Reklam Kurulu, tüketici mağduriyetlerini önlemek ve reklam mevzuatına uyumu artırmak amacıyla, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ve Türkiye Esnaf ve Sanatkarlar Konfederasyonu ile iş birliği yaparak elektronik ticaret sektöründeki tüm reklam verenleri bilgilendirdi.
TÜKETİCİLERİ YANILTAN SAHTE YORUMLAR ÖNLENDİ
Açıklamada, Reklam Kurulunun, elektronik ticarette tüketicilerin satın alma kararlarını etkileyen tüketici yorumlarının düzenlenmesindeki eksiklikleri belirleyerek, sahte ve yanıltıcı yorumların önlenmesi için internet sitelerine yönelik idari yaptırım kararı aldığı vurgulandı. Bu kararların, özellikle turizm ve yeme içme gibi hizmet sektörlerindeki tüketici deneyimlerini koruma amacını taşıdığı belirtildi. Değerlendirme sıralaması ve şartları konusunda tüketicilerin yeterince bilgilendirilmediği ve sadece mal ve hizmet satın alanların yorum yapmasına izin verilmesi kuralına aykırı şekilde tüketici yorumlarına yer veren internet siteleri hakkında idari yaptırım uygulandı. Ticaret Bakanlığı bünyesinde faaliyet gösteren Reklam Kurulu, çevrimiçi alışverişlerde gerçek deneyimlere dayanmayan yorumlarla tüketicilerin satın alma kararlarının manipüle edilmesini önlemeye yönelik inceleme ve denetimlere devam ettiğini bildirdi.