Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre, ülkede bulunan 28 milyon 740 bin aracın yaş ortalamasının 14,5 olduğunu ifade eden TESK Genel Başkanı Bendevi Palandöken, bu araçların tamir ve bakım masraflarının karayolu taşımacılığında sorun yarattığını söyledi. Maliye ve Ulaştırma Bakanlıklarının koordinasyon içinde çözüm bulmalarını isteyen Palandöken, hurda araç teşvik yasasının, piyasanın ihtiyaçları doğrultusunda sürekli olarak yürürlükte olması gerektiğini belirtti.
İHRACATA KATKI SAĞLAYACAK
Palandöken, hurda teşvik yasasının devletin ithalatı azaltma ve ihracatı artırma çabalarına önemli katkı sağlayacağını belirtti. Palandöken, ithalatın enflasyonu ve döviz kurunu artırdığını vurgulayarak, demir-çelik sektöründe yılda 9 milyar dolar demir-çelik hurdası ithal edildiğini ifade etti. Türkiye'nin hurda araç potansiyelini değerlendirmesi gerektiğini belirten Palandöken, hurda araç teşvik yasasının tekrar yürürlüğe girmesi ve 20 yaş üzerindeki araçların hurdaya ayrılması gerektiğini söyledi. Ayrıca, araçlarını yenileyenlere bir defaya mahsus ÖTV muafiyeti getirilmesi ve ulaştırma sektöründeki esnafa düşük faizli uzun vadeli kredi sağlanarak yeni araç alımının teşvik edilmesi gerektiğini ifade etti.
ESNAFA KOLAYLIK SAĞLANMALI
Palandöken, ticari araçlarda zaten yaş sınırlaması bulunduğunu hatırlatarak, bazı illerde alınan kararlarla ticari araçların kullanım yaşının farklılık gösterdiğini belirtti. MEB'in servis araçları için belirlediği 12 yaş sınırına da dikkat çeken Palandöken, bu tür araçları yenilemek zorunda kalan esnafa kolaylık sağlanması gerektiğini ifade etti. Özellikle yaşını doldurmuş araçların sahiplerine sürekli tamir ve bakım masrafı getirdiğini ve trafikte tehlike oluşturarak çevreye ve ekonomiye zarar verdiğini söyledi. Bu nedenle, 2015 yılında olduğu gibi ÖTV'nin yeniden sıfırlanması gerektiğini belirten Palandöken, kamyon ve otobüslerde ÖTV'nin sıfırlanmasının yanı sıra KDV'de de indirime gidilmesinin hem konforlu ulaşımı sağlayacağını hem de trafik rahatlayacağını dile getirdi.