Ticaret Bakanlığı'nın yaptığı açıklamaya göre, 10 Eylül'deki Reklam Kurulu’nun 349. toplantısında, dünya genelinde "karanlık ticari tasarımlar" olarak bilinen ve tüketiciyi manipüle eden uygulamalar ele alındı. Toplantıda incelenen 144 dosyadan 118’inde mevzuata aykırı işlemler tespit edildi. Bu kapsamda, aldatıcı reklam ve ticari uygulamalara yönelik 22 milyon 414 bin 861 lira idari para cezası uygulandı.
ABONELİK HİZMETLERİNE YÖNELİK YANILTICI UYGULAMALAR MERCEK ALTINDA
Reklam Kurulu toplantısında, özellikle abonelik hizmetlerine yönelik yanıltıcı uygulamalar incelendi. Tüketicilere sunulan bazı abonelik paketlerinin yanıltıcı şekilde öne çıkarılması, kabul seçeneklerinin reddetmeye göre daha çok vurgulanması gibi manipülatif unsurlar değerlendirildi. Ayrıca, tüketicilerin istedikleri abonelik paketini yükseltmeden işlem yapmalarını zorlaştıran arayüz tasarımları da haksız ticari uygulama olarak kabul edildi.
MANİPÜLATİF TİCARİ TASARIMLAR CEZA ALDI
Tüketicilerin karşılaştığı bir diğer yanıltıcı uygulama, bazı abonelik paketlerinin popüler olduğu yönündeki iddiaların sayısal verilere dayanmamasıydı. Ayrıca, ücretsiz deneme fırsatları sunulurken, ödeme bilgisi zorunluluğu getirilmesi gibi yöntemlerin tüketicinin özgür iradesini kısıtladığı belirtilerek bu uygulamaları yapan firmalara idari yaptırım uygulandı.
2024 yılının ilk 9 ayında Reklam Kurulu, toplamda 1.340 dosyayı değerlendirerek, tüketiciyi aldatıcı veya haksız ticari uygulama tespit edilen durumlarda ağır yaptırımlar uyguladı. Bu kararlar, tüketiciyi korumak adına önemli bir adım olarak değerlendiriliyor.