Okul ortamından uzak kalan öğrencinin en büyük destekçisi ve yönlendiricisi anne ve babaların bu süreci nasıl yönetmeleri gerektiği hakkındaki düşüncelerimi bir önceki yazımızda ele almıştım. Bu yazım bir önceki yazımın devamıdır. Bu sürecin, teması sağlık, kriteri ise sağlığımıza dikkat etmek ve sosyal izolasyon uygun davranmaktır. Dolayısıyla vaktimizi evimizde geçirmeye özen göstermeliyiz. Gerek vücut hijyenine gerekse psikolojik hijyene dikkat etmeli özellikle parazit bilgilerin bolca barındığı sosyal medya ( twitter, instagram, facebook, youtube, snapchat ) ortamlarını dikkatli kullanmalıyız. Hijyen ve temizlik konusunda çocuklarımıza en güncel, rafine, doğru ve taze bilgileri, bilim insanlarının önerilerini aktarmalı, paylaşmalı sağlık uzmanlarının bilgileri referans alınarak paylaşım yapılmalıyız.
Öncelikle şu hususu hep birlikte en başta kabul etmeliyiz. Koronavirüs salgını yetişkinleri olduğu kadar çocuklarımızı ve gençlerimizi de kaygılandırıyor, endişelendiriyor. Bu endişeli ve kaygılı süreci ebeveynler ölçülü ve kontrolü yürütmeliler. Olumsuz çağrışımlar oluşturan “salgın” gibi “hastalık” gibi kelimelerin kullanımında cimri olmakta fayda var. Çocuklarımızın bu sürece ait düşüncelerini ve duygularını bizler ile paylaşmalarına, bizlere aktarmalarına destek olmalıyız. Bizlere yönelttikleri, açıklama bekledikleri sorularına samimiyetle, açık yüreklilikle bilgimiz dahilinde cevap vermeye özen göstermeliyiz. Amacımız çocuklarımızda oluşmasını istemediğimiz bilgi kirliliğini önüne geçmek, çocuklarımızın düşünce ve duygularını berraklaştırmak, kaygı ve endişe gibi duygularını minimize etmektir.
Okul ortamından ve akranlarından da uzak kalan her yaştan çocuğun hem kaygısını yönetmek hem de uzaktan eğitim dahil olmalarını sağlamak, ebeveynler açısından son derece önemlidir. Öncelikle ebeveynler zaman çizelgesini (timeline ) hazırlayıp işbaşı yapmalılar. Kendi günlerini planlamalı, belirtilen zamanın tasarımı üzerine çalışmalarını hazırlayıp güne başlamak daha etkili olacaktır. Zamanın nasıl yönetileceği, organizasyon yapma ve duruma uygun plan ve program hazırlama gibi becerilerin öğrencilere mentor eşliğinde olduğu gibi uygulamalı olarak aktarıldığı (mentorlük eğitiminde) bir süreç halini alması öğrencileri kişisel yönden desteklemekte ayrıca öğrencilere mentorlük eğitiminin uygulamasını yakinen tanıma, deneyimleme şansı vermektedir.
Televizyon kanallarında ve internet üzerinden öğrencilere ulaşacak derslerin saatleri ve günleri bir hafta önceden yayınlanmakta, dijital platformlardaki sürecin sağlıklı ilerleme sorumluluğun büyük kısmı öğrencide olsa da kontrolü, denetimi ve takibi ebeveynlerdedir. Aileler bu sürece hakim olmalı planlamalarını ve çalışmalarını ona göre yapmalılar.
Öğrencilerin öğretmenleri ile devamlı iletişimde olmaları konusunda ebeveynlerin, yön gösteren trafik levhaları gibi olmaları iş yükünüzü hafifletecek ayrıca çocuğumuzu doğru kaynaklara yönlendirmiş olacaksınız. Bu süreçte öğrencilerin ve öğretmen, eğitim danışmanı belki de sınıf arkadaşları arasında iletişim kanallarının ( şu an itibariyle teknolojik kanallar üzerinden twitter, instagram, linkedin, zoom, youtube ) açık olması öğrencinin okul ortamından kopmamasını destekler. Ebeveynler olarak bu tür iletişim ağların gelişmesinde teşvik edici olmakta fayda var.
Özellikle YKS ’ye ( TYT-AYT-YDT ) hazırlanan öğrencilerin kariyerlerini belirleyecek meslekler için öğrencilerin düşündükleri meslekleri profesyonel olarak yapan uzmanların sosyal alanı, mecrası olan linkedin üzerinden öğrenci ve veliler araştırmalarını gerçekleştirebilir. Bu araştırma YKS tercih döneminde yapılacak üniversite tercihlerinde, kariyer belirlemede, meslek seçiminde daha net, daha kararlı ve daha berrak kariyer yolu çizmenizde sizlere çok yardımcı olacaktır.
Kalın sağlıcakla.