Online mesafesiz eğitimin dezavantajları neler?

İlhami Şahin

Ülkelerin gelişmişliklerinin en belirgin, göstergesi gerçekçi ölçütü eğitim düzeyi olduğu gün gibi açık ve nettir. Özellikle günümüz toplumu bilgi toplumu olarak adlandırılmasının en büyük sebeplerinden birisi bilgiye ulaşılabilirliğin çok kolay olduğu düşüncesindeyim. İnternet ağının dünyayı sardığı bugünde; internet aracılığıyla her türlü kültür, sanat, spor haberlerine, dünyanın dört yanında ki gelişmelere hatta kişisel bilgilere kadar ulaşabilmekteyiz. Bilgiler artık bizlere bir ekran kadar yakın yeter ki bir internet bağlantımız olsun. Bilgiye mademki bu kadar yakınız bilgi üsleri, bilgi merkezleri, eğitim danışmanı , öğretmen ile bilgi talepçileri, eğitim danışanı, öğrenci arasında ki mesafenin hiç ama hiç önemi kalmıyor. Koronavirüs sebebiyle ülkemizde okulöncesinden lise son sınıfa, YKS ( TYT – AYT – YDT ) ve LGS hazırlık sınıfları da dahil olmak üzere uzaktan eğitim, online eğitim kullanılmaya başladı. Günümüz konusu mesafesiz eğitimin, uzaktan eğitimin dezavantajları olacak.

Öğrenmenin duygusal yönünü, hissedilebilir olmasını ortadan kaldırması. Özellikle duygusal derinliği, yoğunluğu olan konuların aktarılmasında, öğretenin, öğretmenin yüz yüze olan duygu gücü, mimik, ses tonu vücut hareketleri gibi görüntü ve ses imkanları ile yeterli gelmemesi. Duygusal tokluk sağlamaması.

İnternet temelli bir öğretim modeli olması nedeniyle, internette veya teknik araç ve donanımda yaşanacak bir sorun bir problemde eğitimin aksaması, sekteye uğraması.

Şehir veya metropol merkezlerinde çok ihtimal dahilinde olmasa da kırsal bölgelerde internet ağının istenilen düzeyde olmaması.

Eğitime katılacak her bireyin internet bağlantısına, internet alt yapısına sahip olması gerekmektedir

Ağ üzerindeki bağlanan kişi sayısının fazlalığı bağlantıda zayıflık, güçsüzlük ve kopmalar yaşanmasına neden olacak, bu tür iletişimdeki sınırlılıklar eğitimde aksamalara neden olacaktır.

Bilgisayar, tablet, telefon ekranı karşısında uzun süre oturmak, eğitimi takip etmek öğrenci ve öğretmenin/ bilgi üssünün sağlık sorunları yaşamasına neden olabilir

Yerinden eğitime alışkın dıştan güdümlü veya otorite desteği ile çalışmaya yönlendirilen öğrenciler için bireysel çalışma alışkanlığı kazanmada ve bireysel plan yapmakta sorunlar yaşanması.

Örgün eğitim, yerinde eğitim öğretim programı uygulayan kurumların fiziki ortamlarında laboratuvar, atölye gibi uygulama alanlarının olması uzaktan eğitim açısından sınırlılık teşkil etmekte.

Örgün eğitim sisteminde akademik başarı kadar öğrencilerin sosyalleşmesi, öğrencinin grup içinde kendini ifade etmesi, yine grup içerisinde belli yeteneklerini geliştirmesine olanak sağlarken, online eğitimde bireysel yer alma vardır. Özellikle kurumların, psikolojik danışman ve rehber öğretmeni liderliğinde yürütülen grupla psikolojik danışma ve rehberlik etkinliklerinin yürütülmesini sınırlılıklarının olması.

Öğrencilerin bir arada yapacakları ekip çalışmaları, grup etkinlikleri uzaktan eğitime uygun değildir. Öğrenci bireysel çalışmaları ile bilgiye ulaşır.