İYİ Parti Ankara İl Teşkilatı tarafından düzenlenen “Doğal Tehlikelere Hazırlıklı ve Dayanıklı Sürdürülebilir Kentler Çalıştayı” başarıyla sonuçlandı. Yaklaşık bir ay boyunca, alanında uzman akademisyen ve bilim insanları, şehircilik ve yapı, sağlık, hukuk, ekonomi ve kalkınma, toplumsal politikalar konuları altında bir araya gelerek kapsamlı toplantılar gerçekleştirdi. Bu toplantılar sonucunda ortaya çıkan öneriler, son toplantıda kamuoyuyla paylaşıldı.
Toplantı, İYİ Parti Ankara İl Başkanı Faruk Köylüoğlu ve yönetim kurulunun ev sahipliğinde Gölbaşı’ndaki bir otelde gerçekleştirildi. İYİ Parti Genel Sekreteri Uğur Poyraz, İYİ Parti Ekonomi Politikaları Başkanı Bilge Yılmaz ve partili milletvekillerinin de aralarında bulunduğu çok sayıda konuk, toplantıya katıldı.
Çalıştayda, doğal tehlikelere hazırlıklı ve dayanıklı sürdürülebilir kentlerin nasıl oluşturulabileceği, şehirlerin sağlık, hukuk, ekonomi ve kalkınma, toplumsal politikalar alanlarında nasıl geliştirilebileceği konuları ele alındı. Alanında uzman akademisyen ve bilim insanları, oturumlarında kendi aralarında toplantılar gerçekleştirerek önerilerini içeren raporu oluşturdular. Bu rapor, son toplantıda kamuoyuyla paylaşılarak önerilerin hayata geçirilmesi için adımlar atılması konusunda çağrıda bulunuldu.
İYİ Parti Ankara İl Teşkilatı, düzenlediği bu çalıştayla, Türkiye'nin şehirleşme sürecinde karşılaştığı sorunlara dikkat çekerek, doğal tehlikelere hazırlıklı ve dayanıklı sürdürülebilir kentler oluşturmak için çözüm önerileri sunmayı hedefledi. Bu önemli çalışmanın hayata geçirilmesi için ise tüm paydaşların bir araya gelerek ortak çalışmalar yürütmesi gerekiyor.
İŞTE ÇALIŞTAYIN ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
Bu önerilerin bir kısmı doğal afetlere hazırlıklı ve dayanıklı şehirler yaratmak, yapı denetimi süreçlerini güçlendirmek ve sürdürülebilir şehircilik ilkelerini uygulamak gibi fiziksel önlemleri kapsarken, bir diğer kısmı ekonomik, hukuksal, toplumsal sağlık ve toplumsal katılım konularını ele alıyor.
- Doğal tehlikelere hazırlıklı ve dayanıklı kentler yaratmak için bu konu mutlaka “Doğal Tehlikeler Bakanlığı “ altında örgütlenmeli,
-Yapı denetim firmaları nitelik ve nicelik yönünden güçlendirilmeli, yerel yönetimler de yapı denetimi yapabilmeli.
-Yeniden yapılaşacak olan alanlar ve kentsel dönüşüm alanları mutlaka yeşil ve sürdürülebilir şehircilik ilkeleri ile planlanmalı, tasarlanmalı ve hayata geçirilmeli…
“Ekonomi ve Kalkınma Masası” çıkarım ve önerileri,
- Depremin yol açtığı devasa yıkım ile Türkiye’nin inşaat kapasitesi ve kalkınma ihtiyaçları bölgenin yeniden yapılandırmasının 5 yıl süreceğini göstermektedir.
- Deprem, ülkemizde ekonomi politikalarında genel kabul görmüş uygulamaların dışına çıkıldığı, enflasyonun ve finansal risk göstergelerinin tarihi yüksek seviyelere ulaştığı, hane halkının satın alma gücünün düştüğü, yoksulluk ve gelir adaletsizliğinin arttığı bir dönemde gerçekleşmiştir.
- Bu bağlamda bölgedeki yüksek kayıt dışılık ve düşük istihdam sebebiyle, normalleşme sağlanana kadar bölgede insani yaşam koşullarını desteklemek amacıyla, hanelere temel gelir (vatandaşlık geliri) transferleri etkin kullanılmalı,
- Afet sonrası finansman ihtiyacının karşılanması için bütçe dışı afet fonu oluşturulmalı,
- “Kentsel Dönüşüm” gibi tarımda da “Kırsal Dönüşüm” projesinin de hayata geçirilmeli…
“Hukuk Masası” önerileri,
- Aile Bakanlığı yerine Kadın Bakanlığı kurularak, kadın odaklı politikalarla kadınların sadece cinsiyetleri nedeniyle yaşadıkları problemlere daha etkin çözümler üretilmeli,
- Plansız yapılaşmanın, toplumun nitelikli mimarlık ve mühendislik hizmetlerine erişememesinin, eksik ve kalitesiz malzeme kullanımının, kamu adına yürütülmesi gereken yapı denetim sürecinin özelleştirilerek işlevsizleştirilmesinin, yerel yönetimlerin ve merkezi idarenin kamusal denetim görevlerini yerine getirmemesinin ve imar affının yaygınlaşmasının önüne geçilmeli.
“Toplumsal Sağlık Masası” önerileri,
- Deprem gibi doğal afetlerden etkilenen kadınlar, çocuklar, engelliler, göçmenler, yaşlılar gibi grupların ihtiyaçları göz önünde bulundurularak krize müdahale bölge ekipleri oluşturulmalı,
- Acil biçimde sağlık ve ruh sağlığı eylem planı ve stratejisi oluşturma amacıyla ilgili bakanlıkların, ilgili meslek birlik, oda ve dernekleriyle birlikte eylem planıoluşturulmalı ve buna göre hizmet ağı kurulmalı,
- Eğitimciler için doğal afetlere ilişkin sağlık, ilkyardım, acil müdahale, arama-kurtarma eğitimi, öğrenciler içinse afetlere hazırlık dersleri zorunlu hale getirecek eğitimde acil eylem planı oluşturulmalı.
“Toplumsal Masa” önerileri,
- Yatay bir afet müdahale yapılanmasına geçilmeli; bu yatay yapılanmada yerel yönetimler, özel sektör ve STK’lar afet yönetim süreçlerine (hazırlık, müdahale ve iyileşme) yoğun şekilde dâhil edilmeli,
- Coğrafi uzaklık, nüfus büyüklüğü, afet riskleri gibi faktörler dikkate alınarak her il için kardeş il/illerin belirlenmeli ve afet anında valilik, belediye, kamu kurumları ve STK’ların koordinasyonunu sağlayacak güçlü sorumluluklar verilmeli,
- Nüfus, göç, sanayileşme ve kentleşme politikaları uzun erimde afet politikalarıyla tutarlı hale getirilmeli,
- Afet sonrası “yaraların sarılması” için devletin böyle durumlar için yaptığı hazırlıklar, planlar doğrultusunda ayırdığı kaynakların, topladığı vergilerinkurduğu, geliştirdiği örgütlerin, eğitip-yetiştirdiği insan gücü ve her türlü araç gereçlerin afet yerinde olabilmesi için her türlü önlem alınmalıdır.