Yeni dünyanın yeni kariyer planlaması

İlhami Şahin

Kendi adıma startup’ın toplumumuzda kendini ilk gösterdiği önemli alan Abbas GÜÇLÜ yönetimindeki “Bir Fikrim Var” tarzında TV programıydı. O zamanlar ne twitter ne instagram nede youtube ve linkedin vardı. Şahsımca geçmişteki çok kaliteli tv programlardan biriydi. Geç saatlerde yayınlaması nedeniyle kimi zaman uykusuz kaldığım günler olmuştur. Son dakikasına kadar heyecan içinde izlerdim. Hangi girişimci finale kalacak veya günün birincisi olacak diye merakla takip ederdim. O zamanlar yapılan çalışmalar startup diye isimlendirmezdi fakat yaratıcı fikirlerin, farklı bakış açılarının neleri ortaya çıkardığına da programı izlerken şahit oldurdum. Tasarlanan ve sunulan ürünleri ile adayların birçoğu kariyer yolculuklarında en önemli adımı attıklarının farkındaydılar. Programda iş dünyasının önde gelen liderleri, patronları projeler hakkında kişisel görüşlerini belirtip dikkatlerini çeken çalışmalara finansal destek olurlardı. Her kariyer danışmanı farklı bir reçete yazabilir fakat ben yarışma programını izlediğim günlerden başlayan ve o günlerden bana miras kalan bilgiler ile dijital dünyanın bilgilerini harmanladığımda benim zihnimde startup için 4 aşamalı şu tablo oluşmaktadır.

Fikir aşaması

Kuluçka aşaması,

Yatırımcı ile buluşma (cansuyu) aşaması,

Hayata geçirme (üretim) aşaması

Fikir aşamasında, piyasa ve sektörde ki açıklar detaylı gözlemlenir ve gözlem sonunda toplanan bilgiler ışığında girişimci bir analiz yapar. Adeta dedektif gibi bir araştırma yürütülür. Startup’ta kariyer yolculuğunun ilk ama en önemli adımıdır. Açığı kapacak ürün, proje veya tasarım hangi sektörde var olacak ve bir ihtiyacı giderecek mi? Ürün, tasarım, proje insanların ilk etapta dikkatini çekecek mi? İnsanlar ürüne talep gösterip sahip olma isteğinde bulunacak mı? Gibi temel sorular sorulup objektif cevaplar aranır. Bu soruların cevapları evet ise işte bu noktada girişiminiz boyut değiştirip, fikir aşamasından kuluçka aşamasına geçmiş bulunmaktayız.

Kuluçka aşamasında ise fikrimizin çapını biraz daha genişletmemiz, alan açmamız gerekmekte. Henüz ürün halini almamış fakat, fikir aşamasından sonra ki atılacak adımların açısının biraz daha geniş olduğu veya besleyip büyütüldüğü aşamadır. Ürünün ve tasarımın en azından prototipinin en basit düzeyde tasarlanıp hazırlandığı, hangi ülke pazarında yer almak daha cazip, müşteri kitlemizin cinsiyeti, yaşı, eğitim durumu gibi çok detay araştırmaların yapıldığı, kriterlerin belirlendiği aşamadır. Günümüzde bu aşamada birçok danışmanlık sunan kurum bulunmakta.

Yatımcı ile buluşma (cansuyu) aşaması, girişimin fikir babası ve fikir babasına finans desteği sağlayan melek yatırımcının buluşma aşamasıdır. Öncelikle her fikir bir melek yatırımcı bulması anlamına gelmiyor. Yatırımcı tarafından projenin desteklenmesi ve inanılması çok çok önemlidir. Belki de bu aşama, girişimci için aşamaların adeta kilit taşı, mihenk taşıdır. Yatırımcı piyasada kabul ve talep görecek ürün ve projeleri bilir ve ilk yatırımcısı olmak ister. Bu nedenle yatırımcı sizde de bu ışığı görmesi gerekmektedir. Ayrıca artık melek yatırımcı fikirden ziyade fikir sonrası ortaya konulmuş bir prototip ürün beklentisi içinde.

Hayata geçirme (üretim) aramıza hoş geldin evresi, çoğu zaman yatırımcının desteği ile kimi zaman kendi öz kaynakları ile en donanımlı hale getirilen ürün, tasarım kendi pazarında müşterileri ile buluşması aşamasıdır.

Kalın sağlıcakla…