Yeşil: Muhasebeci ve mali müşavirler zor durumda
CHP Ankara Milletvekili Nihat Yeşil, TÜRMOB Mali Müşavirler ve Yeminli Mali Müşavirlere 3 aylık süre boyunca asgari ücret tutarında nakdi yardım yapılabilmesi için kanun teklifi verdi.
CHP Ankara Milletvekili Nihat Yeşil, TÜRMOB bünyesinde faaliyet gösteren odalara kayıtlı Muhasebeciler, Mali Müşavirler ve Yeminli Mali Müşavirlere 3 aylık süre boyunca asgari ücret tutarında nakdi yardım yapılabilmesi için kanun teklifi verdi.
MUHASEBECİ VE MALİ MÜŞAVİRLER ZOR DURUMDA
CHP Ankara Milletvekili Nihat Yeşil’in Covid-19 salgınının ekonomiye olan etkileri nedeniyle muhasebeci ve mali müşavirlerin zor durumda olduğunu belirterek vermiş olduğu kanun teklifinin gerekçesinde şu açıklamalar yer aldı: “Salgının yayılım süreci nedeniyle ölüm hızı da yükselmiş ve her açıdan yıkıcı etkilerinin uzun süre devam edeceği anlaşılmıştır. Toplum sağlığının bozulması ile başlayan süreç, ekonomik ve finansal etkileri ile ikinci bir dalga haline dönüşmüş, ekonominin bozulması nedeniyle de başta üretim endüstrisi etkilemiş, üretim kapasitesi düşen ve sıfıra inen bir konumdan işten çıkartmalar nedeniyle istihdamı olumsuz etkilemiş, oradan da tüketim alışkanlıklarını düşürerek ucu görünmeyen bir sarmal halini almıştır. Ülkemizde bütün sektörlerin bu durumdan olumsuz olarak etkilendiği sabittir. Alınan tedbirlerin toplumsal hayata ve ekonomiye olan katkısı kamuoyu nezdinde tartışmalıdır. Hal böyle iken 111.404 mensubu bulunan TÜRMOB ve bu birliğimize bağlı odalarımızda bulunan serbest muhasebeciler, mali müşavirler ve yeminli mali müşavirler de Covid-19 pandemisi nedeniyle hem sağlık hem de mesleki açıdan çeşitli zorluklarla karşı karşıya kalmışlardır.
GELİR YOK AMA FATURA VE KİRA GİDERİ ÇOK
İçişleri Komisyonu Üyesi Nihat Yeşil, muhasebeciler, mali müşavirler ve yeminli mali müşavirlerden ihtiyaç duyanların üç ay süreyle asgari ücret tutarında nakdi yardım alması ile ilgili vermiş olduğu kanun teklifi sonrasında şu açıklamalarda bulundu: “Muhasebeci ve mali müşavirlerimiz, İçişleri Bakanlığı genelgesi ile birçok işletmenin geçici olarak kapatılması nedeniyle gelirlerinden bir süredir yoksun kalmış durumdalar. Üstelik ilk etapta beyannamelerin ertelenmemesi nedeniyle de salgının en yoğun yaşandığı dönemde işyerlerine gitmek durumunda kaldılar. Bir yandan kira ödemeleriyle, bir yandan personel giderleriyle ve faturalarla baş etmek durumunda kaldılar. TÜRMOB’un kendi rakamlarına göre, bünyesinde 111 bin 404 emekçi bulunmaktadır. Elbette bu yardıma ihtiyaç duymayanlar olabilir ancak kirasını dahi ödeyemeyen birçok emekçinin durumu göz ardı edilmemelidir. Zaten biz bu kanun teklifi ile ihtiyaç duyanların başvurmaları halinde ilgili bakanlık tarafından asgari ücret tutarında üç ayla sınırlı geçici bir süreyle yardım yapılmasının düzenlenmesini istedik. Çünkü muhasebeci ve mali müşavirlerimiz kendi nam ve hesabına çalışsalar da esasında bir kamu hizmeti sürdürüyorlar. Bu şartlar altında birlik bünyesindeki 111 Bin 404 emekçinin tamamı dahi nakdi yardımlara başvursa, bütçeye aylık yansıması 258 Milyon 902 Bin TL gibi bir rakama denk geliyor. Bu rakam dahi bu süreçte bütçeden karşılanabilir bir durumdayken, illerdeki odalarımızın başvuranların yardım talebinin ihtiyaç dâhilinde olup olmadığını araştırması neticesinde bu rakamın onda biri kadar dahi bütçeye bir ek getirmesi muhtemeldir” dedi.
İşte Cumhuriyet Halk Partisi Ankara Milletvekili Nihat Yeşil’in Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına verdiği teklif;
3568 Sayılı Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik Ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu’nda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi ve gerekçesi ekte sunulmuştur. Gereğini saygılarımla arz ederim. 08.05.2020
GENEL GEREKÇE
2020 yılı Ocak ayında ilk defa gündeme gelen, Çin Halk Cumhuriyeti’nin Wuhan kentinde ortaya çıkmış SarsCov-2 (Covid-19) virüs, öncelikle Çin’i etkisi altına aldıktan sonra yayılım hızını arttırarak kısa sürede ülkemiz de dâhil olmak üzere birçok ülkeye yayılmıştır. Dünya Sağlık Örgütü tarafından pandemi ilan edilmesinden sonra Dünya alarm durumuna geçmiş, ülkemiz de virüsün yayılımını engellemek için çeşitli tedbirler almıştır. Salgının yayılım süreci nedeniyle ölüm hızı da yükselmiş ve her açıdan yıkıcı etkilerinin uzun süre devam edeceği anlaşılmıştır. Toplum sağlığının bozulması ile başlayan süreç, ekonomik ve finansal etkileri ile ikinci bir dalga haline dönüşmüş, ekonominin bozulması nedeniyle de başta üretim endüstrisi etkilemiş, üretim kapasitesi düşen ve sıfıra inen bir konumdan işten çıkartmalar nedeniyle istihdamı olumsuz etkilemiş, oradan da tüketim alışkanlıklarını düşürerek ucu görünmeyen bir sarmal halini almıştır.
Ülkemizde bütün sektörlerin bu durumdan olumsuz olarak etkilendiği sabittir. Alınan tedbirlerin toplumsal hayata ve ekonomiye olan katkısı kamuoyu nezdinde tartışmalıdır. Hal böyle iken 111.404 mensubu bulunan TÜRMOB ve bu birliğimize bağlı odalarımızda bulunan serbest muhasebeciler, mali müşavirler ve yeminli mali müşavirler de Covid-19 pandemisi nedeniyle hem sağlık hem de mesleki açıdan çeşitli zorluklarla karşı karşıya kalmışlardır. 19 Mart 2020 tarihli İçişleri Bakanlığı Genelgesi’nin ardından bakanlığın yapmış olduğu açıklamaya göre; Türkiye genelinde 149.382 işletme ve iş yeri geçici süreliğine kapatılmıştır.
Ulusal ekonomimizin her alanda yeniden ayağa kalkabilmesi için bütün çalışma kollarının ve meslek gruplarının kamu idaresi tarafından koruyucu önlemlere tabi tutulması bir gereklilik halini almıştır. TÜRMOB bünyesinde çalışan emekçiler, reel ekonominin gidişatı ile doğrudan etkileşim içerisinde olan meslek mensuplarından biridir. Dolayısıyla da muhasebeciler, mali müşavirler ve yeminli mali müşavirler, salgının olumsuz ekonomik etkilerini doğrudan olumsuz olarak hissetmektedirler.
3668 Sayılı Kanunun 1’inci maddesi; işletmelerde faaliyetlerin ve işlemlerin sağlıklı ve güvenilir bir şekilde işleyişini sağlamak şeklinde tanımlanmıştır. Yani mali müşavirler ve muhasebeciler, ekonomik düzenin yürütülebilmesi için son derece kritik bir kamu hizmeti görmektedirler. Bu hizmeti yürütürken de salgının ekonomik etkilerinden olumsuz olarak en fazla etkilenen meslek gruplarından biri oldukları için, fatura ödemelerini, kira ve personel giderlerini sağlayarak yaşamlarını idame ettirebilmeleri için de kamu desteğine ihtiyaç duydukları açıktır. Kamu düzeninin etkin şekilde yürütülmesi adına, ekonomik olarak zor durumda bulunan muhasebeciler ve mali müşavirlere nakdi yardım ödemesi yapılması zorunluluğu ortaya çıkmıştır. Meslek mensuplarının bu ağır koşullar altında ekonomik düzenlerini devam ettirebilmelerinin sağlanması, kamu düzeninin sorumluluğu ile bağdaşır bir noktadadır.
MADDE GEREKÇELERİ
MADDE 1- Bu madde ile kendi namına çalışmakla birlikte kamu hizmetinin yürütülmesinin gerekli bir mensubu olan, meslek odalarına kayıtlı mali müşavirler ve muhasebecilerden başvuruda bulunanlara, Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı tarafından üç ay süre ile asgari ücret tutarı üzerinden (2.324,00 Türk Lirası) nakdi yardım ödemesi yapılması ve ekonomik zorluğa düşen meslek mensuplarının hayatlarını idame ettirebilmeleri için gereken nakdi desteği verilmesi amaçlanmıştır.
MADDE 2- Yürürlük maddesidir.
MADDE 3- Yürütme maddesidir.
3568 SAYILI SERBEST MUHASEBECİ MALİ MÜŞAVİRLİK VE YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK KANUNU’NDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ
MADDE 1- 3568 Sayılı Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu’na aşağıdaki geçici madde eklenmiştir:
“GEÇİCİ MADDE 15- TÜRMOB ve bağlı odalara kayıtlı muhasebeci, mali müşavir ve yeminli mali müşavirlere, başvurmaları halinde Aile Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı tarafından Covid-19 salgını nedeniyle 3 ay boyunca aylık olarak 2.324,00 Türk Lirası nakdi yardım yapılır. Başvurular bağlı bulunan odalara yapılır. Meslek Odaları başvurucunun nakdi yardım ihtiyacı olup olmadığı konusunda gerekli araştırmayı yapar ve başvurusunu kabul ettiklerini listeler halinde TÜRMOB’a gönderir. TÜRMOB’un Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı’na listeleri bildirmesinin ardından hak sahibi meslek mensuplarının nakdi yardımları, bildirmiş oldukları banka hesaplarına bakanlık tarafından re’sen yatırılır. Nakdi yardımlara ilişkin ödemeler, Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmet Bakanlığı bütçesi tarafından karşılanır.”
MADDE 2- Bu kanun yayımlandığı tarihte yürürlüğe girer.
MADDE 3- Bu kanun hükümlerini Cumhurbaşkanı yürütür.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.