Ankara'da tecrübeli gazetecilerin gözünden “Dijital Dünya ve Sosyal Medya Kullanımı”

İnternet Medya Birliği Derneği tarafından organize edilen, Anadolu Basın Federasyonu katkıları ile, İçişleri Bakanlığı Sivil Toplum İlişkiler Genel Müdürlüğünün destekleri ve Altındağ Belediyesi ev sahipliğinde “Dijital Dünya ve Sosyal Medya Kullanımı” paneli Altındağ Belediyesi Ulucanlar Cezaevi Müzesi’nde gerçekleştirildi.

Ankara'da tecrübeli gazetecilerin gözünden “Dijital Dünya ve Sosyal Medya Kullanımı”
Yayınlanma:
Güncelleme:

ÖZEL HABER: GÜNSU ÖZMEN

“Dijital Dünya ve Sosyal Medya Kullanımı” Panelinde Gazeteciler Emin Pazarcı, Zafer Şahin ve Fadime Özkan’ın yanı sıra RTÜK Başkan Yardımcısı Deniz Güler ve Basın İlan Kurumu (BİK) Ankara Bölge Müdürü Murat Yürekli konuşmacı olarak yer aldı.

Açılış konuşmalarını Anadolu Basın Federasyonu Başkanı Sinan Burhan ve Altındağ Belediye Başkanı Dr. Veysel Tiryaki gerçekleştirdi.

Anadolu Basın Federasyonu Başkanı Sinan Burhan, düzenlediği basın toplantısında sosyal medya bağımlılığı ve dijital medyanın geleneksel medyaya etkileri hakkında önemli açıklamalarda bulundu.

Sinan Burhan, özellikle gençler arasında artan sosyal medya bağımlılığının sadece bireylerin zamanını ve enerjisini tüketmekle kalmadığını, aynı zamanda fiziksel ve ruhsal sağlık sorunlarına da yol açtığını belirtti. Burhan, "Bu bağımlılığın kontrol altına alınması ve denetlenmesi gerekiyor" dedi. Ayrıca bu konuyla ilgili olarak sağlık uzmanları ve yerel yönetimlerin de katkılarına değinerek, belediyelere ve İçişleri Bakanlığı'na teşekkür etti.

sinanburhan.jpg

GELENEKSEL MEDYA BÜYÜK TEHDİT ALTINDA

Sosyal medyanın diğer bir olumsuz etkisine de dikkat çeken Burhan, YouTube ve Instagram gibi platformların reklam gelirleri nedeniyle geleneksel medya kuruluşlarının ciddi kayıplar yaşadığını vurguladı. Burhan, "Ulusal televizyonlar ve gazeteler, bu platformlar yüzünden büyük gelir kaybı yaşıyor ve bu durum milli güvenlik sorunu haline geldi" ifadelerini kullandı.

Altındağ Belediye Başkanı Dr. Veysel Tiryaki, katıldığı panelde sosyal medya tüketimi, teknolojinin işleyişi ve kültürel mirasın korunması üzerine açıklamalarda yer aldı. Panelde gazetecilere ve gençlere hitap eden Tiryaki, kişisel deneyimlerinden yola çıkarak hızla devam eden dünyada teknolojiye ilişkin önemli değerlendirmelerde bulundu.

veysel-tiryaki1.jpg

“GAZETECİ OLMAYI HAYAL ETTİM”

Dr. Veysel Tiryaki, gençlik yıllarında gazetecilik hayalinden bahsederek, “Üniversite sınavına gireceğim zaman tarih öğretmenime gazeteci olmak istediğimi söylemiştim. Bana, eğer bu mesleği istiyorsam Siyasal Bilgiler Fakültesine gitmeyi önerdi.” dedi. Ancak gazetecilik tutkusunun devam ettiğini, bunun yerine başka yönlere yöneldiğini dile getiren Tiryaki, "Bugün hala iyi bir gazete okuyucusuyum" diyerek medyaya olan ilgisinin sürdüğünü dile getirdi.

dijital-dunyagenel.jpg

Tiryaki, teknoloji ve sosyal medya kullanımı hakkında açıklamalarda bulunduğunu, 3 yıl öncesine kadar akıllı telefon kullanmadığını söyledi. Tiryaki, "Son 3 yılda akıllı telefon sistemi ve haftalık telefon kullanım raporlarını sunmaktan utanıyorum. Bu teknolojilerde birleştiği gibi ilişkiler yapıyor" dedi. Sosyal medyanın sadece bireyler üzerinde değil, ailelerin ve milli güvenlik üzerinde ciddi tehditler oluştuğunu vurgulayan Tiryaki, “Çocuklarımız bu mecralara bağımlı hale geldi, bu hepimizin ortak sorunu.” dedi.

GAZETECİ FADİME ÖZKAN'DAN SOSYAL MEDYA UYARISI: “OPERASYON ALANI HALİNE GELDİ”

Gazeteci Fadime Özkan, katıldığı panelde dijital medya, sosyal medya kullanımı ve bu mecraların etkileri üzerine dikkat çekici açıklamalarda bulundu. Özkan, sosyal medyanın kontrolsüz bir alan olduğunu ve yanıltıcı içeriklerin manipüle edildiğini belirtti.

"SOSYAL MEDYA OPERASYONLARLA DOLU"

Gazeteci Fadime Özkan, sosyal medya platformlarının bir iletişim aracının çalışmadığını, operasyon alanında geldiğini vurguladı. Özkan, sosyal medya çalışanlarının kullanıcıların ilgilerini manipüle ederek onların düşüncelerini ve davranışlarını şekillendirdiğini ifade etti. Özkan, “Sosyal medya, gençlerin bilinçaltına etki eden sonuçlarla dolu. Bu platformlar, insanların belli bir yöne çekilmesi ve bunların ayrıntılarını bozmak amacıyla kullanılıyor” dedi.

"ALGI OPERASYONLARIYLA KARŞI KARŞIYAYIZ"

Fadime Özkan, sosyal medyadaki sahte hesaplar üzerinden yürütülen operasyonlara dikkat çekti. Narin cinayetiyle ilgili sosyal medyada yapılan paylaşımların yüzde 38'inin sahte hesaplar tarafından yapıldığı ve bu içeriklerin yüzde 76'sının tamamen provokatif olduğu belirtti. Özkan, "Bu tür operasyonlar toplumsal algılarını yönlendirmek için kullanılıyor" dedi

RTÜK Başkan Yardımcısı Deniz Güler’den dijital medya ve sosyal medya kullanımı üzerine açıklamalarda

RTÜK Başkan Yardımcısı Deniz Güler, panelde yaptığı konuşmada, dijital medya ve sosyal medya kullanımına dair güncel verileri ve RTÜK’ün bu alandaki rolünü detaylandırdı. Güler, konuşmasında Türkiye’nin dijital medya ve sosyal medya kullanımında önemli değişiklikler yaşadığını belirtti.

1990'larda özel radyo ve televizyonların yayın yaptığını hatırlatan Güler, 1992'de yapılan anayasa değişikliğiyle 1994'te Radyo Televizyon Üst Kurulu'nun (RTÜK) kurulduğunu söyledi.

Güler, sosyal medya ve internet kullanımının hızla arttığını vurguladı. Türkiye’de yaklaşık 71 milyon kişinin internete bağlandığını ve 62,5 milyon kişinin aktif sosyal medya kullandığını belirtti. Sosyal medya hesaplarına sahip gençlerin büyük bir kısmının her gün sosyal medyayı kullandığını dile getirdi.

Cep telefonlarının medya tüketiminde merkezi bir rol oynadığını belirten Güler, gençlerin sosyal medyayı çoğunlukla cep telefonlarından takip ettiğini ve bu durumun medya alışkanlıklarını önemli ölçüde etkilediğini ifade etti. Ayrıca internet kullanımının arttığını ve geleneksel medyanın (televizyon, radyo) etkisinin azaldığını belirtti.

Güler, RTÜK olarak sosyal medya ve internet içeriklerinin düzenlenmesi konusunda çeşitli adımlar attıklarını söyledi. Medya Okuryazarlığı derslerinin müfredata dahil edilmesi ve çocuklara yönelik koruyucu tedbirlerin alınması gibi çalışmalara da değindi.

Sonuç olarak, sosyal medya ve internetin kaçınılmaz bir gerçek olduğunu belirten Güler, bu mecraların bilinçli ve fırsatları değerlendirecek şekilde kullanılması gerektiğini vurguladı.

Gazeteci yazar Zafer Şahin, sosyal medyada ortaya çıkan değişimler ve medya okuryazarlığının önemi hakkında değerlendirmelerde bulundu. Şahin, eski medya düzeninin sosyal medya devrimiyle karşı olumsuz bir tablo sunmaktan kaçındığını belirtti. Şahin, "Sosyal medyanın önüne geçilemeyecek bir gerçeklik" dedi.

Sosyal medyanın, etkilerin erişimini kolaylaştırmasına rağmen, yanlış bilginin karşı dikkatli olunması ifade eden Şahin, sosyal medya platformlarının dikkatli kullanılmasını dile getirdi.

Şahin, gençlerin medya okuryazarlığını geliştirmesi gerektiğini belirtti ve "Kaliteli gazetecilik ve medya içerikleri her zaman hayatta kalır" dedi.

Basın İlan Kurumu (BİK) Ankara Bölge Müdürü Murat Yürekli, son dönemde basın ve dijital medya alanında yaşanan gelişmeler ve sosyal medyanın toplum üzerindeki etkileri hakkında önemli açıklamalarda bulundu. Yürekli, sosyal medyanın toplumsal değer kodları üzerindeki olumsuz etkilerine dikkat çekerek, basın ve medya kuruluşlarının karşılaştığı zorluklara değindi.

"BASILI MEDYA AZALIYOR, DİJİTAL MEDYA GÜÇLENİYOR"

Yürekli, Türkiye’de basılı medya organlarının okunabilirlik oranlarının giderek düştüğüne dikkat çekti. Basının dijital dönüşüme adapte olduğunu ve bu süreçte Basın İlan Kurumu’nun önemli bir rol oynadığını vurguladı.

BASIN İLAN KURUMU’NDAN DİJİTAL MEDYAYA DESTEK

Basın İlan Kurumu'nun (BİK), gazeteler ve internet haber sitelerine yönelik ciddi destekler sunduğunu belirten Yürekli, 2022 yılında iletişim başkanlığı liderliğinde yapılan düzenlemelerle, internet haber sitelerinin de yasal statü kazandığını ve bu sitelere de destek sağlandığını hatırlattı.

Yürekli, Türkiye’deki dijital dönüşüm sürecine de değinerek, yapay zekanın medya ve basın sektöründe giderek daha fazla tartışılan bir konu haline geldiğini belirtti. "Yapay zekanın etik değerler çerçevesinde kullanılması ve dezenformasyonla mücadele, Türkiye Cumhuriyeti'nin medya ve basın alanında attığı önemli adımlar arasında" diye konuştu.

"GOOGLE’IN NET KÂRI VE DİJİTAL REKABET"

Google’ın 2023 yılı net karının 200-400 milyar dolar olduğunu belirten Yürekli, bu rakamların, dijital medya platformlarının ekonomik boyutunu ve toplum üzerindeki etkilerini gözler önüne serdiğini söyledi. Yerel haber sitelerinin de bu dijital rekabet ortamında varlıklarını sürdürebilmek için sosyal medyaya reklam vererek okunabilirliklerini artırma stratejilerini benimsediğini dile getirdi.

 Muhabir
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.