“İade yoktur” diyen mağazalara dikkat: “Bu hak, satıcının inisiyatifinde değildir”
Tüketici hakları, alışveriş deneyimlerinin adil ve güvenli olmasını sağlamayı hedeflerken iade hakkı da bu hakların temel taşlarından biri olarak öne çıkıyor.
ÖZEL HABER: AYBALA ALMİNA MELEK
Mağazaların özellikle ‘ayıplı mal’ durumunda iade alması zorunlu bir durumken tüketiciler birçok yerde ‘İade kabul edilmemektedir’ uyarısı ile karşı karşıya kalıyor.
Ankara’da da yoğun müşteri ağırlayan bir kıyafet mağazasındaki “Değerli müşterilerimiz mağazamızda nakit veya karta iade yoktur. Anlayışınız için teşekkür ederiz.” notu dikkat çekti.
“TÜKETİCİ BU TÜR MALLARDA İADE HAKKINI KULLANABİLİR”
Tüketici Hakları Derneği Başkanı Ergün Kılıç, ayıplı mal kavramının ne anlama geldiğini ve tüketicilerin bu tür durumlarda sahip olduğu hakları detaylı bir şekilde açıkladı. Kılıç, ayıplı malın, tüketicinin makul olarak beklediği faydaları sağlamayan, ambalajında, etiketinde veya reklamlarında belirtilen özellikleri taşımayan ürünler olduğunu belirtti.
Kılıç, ayıplı malın tanımını yaparken şu açıklamalarda bulundu:
“Ayıplı mal, ambalajında, etiketinde, tanıtma ve kullanma kılavuzunda, internet portalında veya reklam ve ilanlarında belirtilen özelliklerden bir veya daha fazlasını taşımayan, satıcı tarafından bildirilen veya teknik düzenlemesinde belirtilen niteliklere uymayan ürünlerdir. Bu ürünler, muadili olan malların kullanım amacını karşılamayan veya tüketicinin makul olarak beklediği faydaları azaltan veya ortadan kaldıran maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikler içeren mallar olarak kabul edilir.”
"SATICI BU KANUNUN ÜZERİNDE OLAMAZ"
Ayıplı mallarda tüketicinin iade hakkının bulunduğunu vurgulayan Kılıç, “Ayıplı mallar kusurludur ve tüketici bu tür mallarda iade hakkını kullanabilir. Bu hak, satıcının inisiyatifinde değildir. Mağazadan görülerek alınan mallarda ayıp olması durumunda, Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’a göre, bu ayıbın 6 ay içinde tespit edilmesi ve ilk günkü haliyle kabul edilmesi gerekmektedir. Satıcı ‘satılan mal geri alınmaz’ ifadesi ile bu kanunun üzerinde olamaz.” ifadelerini kullandı.
Kılıç, tüketicilerin ayıplı mal durumunda haklarını aramaları ve yasal yollara başvurmaları gerektiğini vurgulayarak, bu tür durumlarda hem tüketicilerin hem de satıcıların yasal yükümlülüklerini yerine getirmesi gerektiğinin altını çizdi.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.