Değişen kariyer dünyası
2000’li yıllarla beraber internetin olduğu her yerde bilginin ulaşılabilirliğin kolaylaşması, teknolojinin gelişmesi ve hayatımızda yaygınlaşması sonrasında dünya farklı bir boyut ve hal aldı. Bu değişim, yaşam tarzlarına, sosyal ilişkilerde paylaşılan konulara, üretimden tüketim tarzına, evde mutlaka bulunması gereken eşyalara kadar yansıdı. Bilginin teknolojinin yaygınlaşması her alanda olduğu gibi meslekler, kariyer planlaması üzerinde etkisini gösterdi. Mesleklerin kimi erozyona uğrayıp kayboldu veya kaybolmaya yüz tuttu kimi meslekler ise yeni uzmanlık alanları, kolları, dalları ile kabuk değiştirdi. Kariyer planlaması, mesleklerin tanımı, mesleklerin faaliyet alanları meslek çalışanlarının aynı meslekte çalışma yıllarında değişiklikler oldu.
Kariyer yolculuğuna başlayacak gençler ise özellikle Z kuşağı (1990 yılından sonra doğanları dahil ediyorum) kariyerlerine başlama basamağı olarak kurumsal bir firma içerisinde yer almak istemiyor. Kurumsal firmalarda 8-5 mesai saatleri arasında kapalı ofis ortamlarında çalışmak, mola saatlerini beklemek ve tek tip kıyafetler giymek ve kurumun belirlemiş olduğu ortak dili, kelimeleri ile hareket etmek sıkıcı, sıradan ve sade geliyor.
Peki nasıl bir kariyer planı yapmayı düşünüyorlar? Z kuşağı için trend Startup çalışmaları ile hayallerinin, fikirlerinin, düşüncelerinin, yaratıcılığının peşinden gitmek girişimci olmak istiyorlar.
Girişimcilik, denildiğinde 2000’li yıllara kadar akla ithalat, ihracat, sanayi, inşaat, gıda LTD. ŞTİ. gibi bir çok sektörü bünyesinde bulunduran kimi zaman çokuluslu şirketlerin yaptıkları üretim ve bu üretilen ticari malların dünya pazarında, yerel pazarlarda pazarlaması akla gelirdi. Pazarlama sektörü de teknolojiden payına düşüne aldı ve ürünlerin pazarlanması yeni haliyle elektronik ortamda e- ticaret e-ithalat şeklinde devam ediyor.
Yeni nesil girişimcilik olarak adlandırılan Startup çevremizde, sosyal medyada, arkadaş gruplarında dillendirilir ve konuşulur hale geldi. Girişimcilik, fırsatları değerlendirme piyasada var olan eksiği, açığı görme ve bu alanları doldurmak küresel pazarda business model ve fikirleri ile yer almaktır. Hayallerini fikirlerini ve projelerini ete kemiğe büründürüp kendi lansmanını yapmak kendi markasını yaratmak amacı ile çalışmaktır. Bu proje ve fikirler bilgi çağına uygun olarak dijitalleştirilmiş kimi zaman üst düzey teknoloji ile harmanlanıp yapay zeka ile donatılmış koordine edilmiş günümüze uygun bir ihtiyaca en iyi cevabı verecek, sektörel payının dünya ölçeğinde yüksek olduğu ve dünyanın bir çok yerine pazarlanabilecek belki de en önemlisi melek yatırımcının dikkatini çekecek ve desteğini alacak fikir proje ve ürün olmalıdır. Startup çalışmaları dünyada gittikçe yerini almaya başlamıştır. Devletlerde bu konuda bireylere destek olmakta dikkat çekecek değer üretecek desteklenmekte ve çalışmaların daha planlı ve sistematik ilerlemesi amacıyla yol gösterici çalışmalar planlayıp değerli gördüğü girişimlere finans desteği sağlamaktadır.