Ahmet Sandal

Ahmet Sandal

Kahramanmaraş Göksun arasında edebiyat yolu: Güzel fikir

Kahramanmaraş Göksun arasında edebiyat yolu: Güzel fikir

Memleketim Kahramanmaraş şiir ve şair toprağıdır. Kahramanmaraş Yedi Güzel Adam’ın memleketidir.

Yayınladığım kitapları hiçbir yayınevinde satışa sunmuyorum ve hediye babında dağıtıyorum. 11 adet kitabımı da aynı yöntemle birçok kişiye imzalı olarak hediye ettim. Tabi hediye ettiğim kişiler eğer şahsımı tanımıyorlarsa, memleketimi sorup, “Kahramanmaraş” cevabını aldıklarında, genelde şöyle karşılık veriyorlar: “Başka nereden olabilir ki, Kahramanmaraş şair kentidir” diyorlar. Ülkemiz genelinde artık şu husus biliniyor: “Kahramanmaraş denildiğinde akla şiir ve edebiyat gelir.”

Kahramanmaraş denildiğinde edebiyatın 7 güzel adamı gelir. Biliyorsunuz Yedi Güzel Adam diye bilinen (Sezai Karakoç, Nuri Pakdil, Akif İnan, Erdem Beyazıt, Alaeddin Özdenören, Rasim Özdenören ve Cahit Zarifoğlu) şair ve yazarlardan ikisi Kahramanmaraşlı değildir. Sezai Karakoç Diyarbakırlı ve Akif İnan da Urfalı olsa da, lise eğitimi ve benzeri nedenlerle yolları birgün Kahramanmaraş’ta kesişmiştir. Edebiyat ve şiir ışığını Kahramanmaraş’tan aldıklarını yazılarında belirtmişlerdir.

Kahramanmaraş’ın neden şair ve şiir toprağı olduğunu bundan 14 yıl kadar önce bir mülakat gerçekleştirdiğim Rahmetli Abdurrahim Karakoç Ağabeyimize sormuştum. Üstadımız ve Hemşehrimiz Abdurrahim Karakoç bu durumu “Kahramanmaraş’ın geçmişte, özellikle 1950-1980 yılları arasındaki kültürel ve edebi canlılığına bağlayarak, geçmişte Kahramanmaraş’ta kahvehanelerde bile edebiyat konuşulduğunu, şehirde basılan onlarca edebiyat dergisi ve kitapların çeşitli platformlarda sürekli mütalaa edildiğini, işte bu tür ortamlardan dolayı şiir ve şairin geliştiği” şeklinde açıklamıştı.

Elbette Kahramanmaraş denildiğinde yalnız 7 Güzel Adamla sınırlı değil edebiyat Dünyamız.

Kahramanmaraşlı ünlü Şair ve Yazarlar 7 Güzel Adamdan elbette çok fazla sayıdadır.

Başta Necip Fazıl Kısakürek Üstadımız Kahramanmaraş’lıdır. Daha da öncelere gittiğimizde Halk Ozanı Karacaoğlan Kahramanmaraşlıdır.

 

Kahramanmaraşlı Şairlerimiz hakkında bilgi almak isteyenler için bir eser öneriyorum: “Karacaoğlan’dan Günümüze Kahramanmaraşlı Şairler.” Kitap 2015 yılında Mayıs ayı içerisinde çıktı ve Kahramanmaraş Büyükşehir Belediyesi Kültür Müdürlüğünce dağıtılmaktadır.

 

Kahramanmaraş Büyükşehir Belediyesi yıllardan beri edebiyata, sanata ve şiire önem vermektedir. Vermesi de çok tabidir. Yukarıda da belirttik Kahramanmaraş 7 Güzel Adam’ın memleketidir. Çünkü Kahramanmaraş Şair yatağıdır. Çünkü Kahramanmaraş milli ve manevi değerlerin yeşerdiği ve kök saldığı Vatanımızın mümbit bir toprağıdır.

 

Yukarıda ismini belirttiğim kitapta 200 şair ve bu şairlere ait 404 şiir bulunmaktadır. Yukarıda aynı hususu belirttim tekrar aynı hususu dile getirmek gerekirse, Ankara’da ikamet eden ve Ülkemizin çeşitli yerlerini hasbelkader gezen bir Kardeşiniz olarak, bize zaman zaman sorulan, “niye Kahramanmaraş’tan bu kadar çok şair yetişiyor ve neden Kahramanmaraş toprağı şair yatağı” sorusunun cevabı sanırım bu kitapta gizli. O cevap da şudur: Herşey insanda başlar, insanda biter. Bizim insanımız kültür, sanat, edebiyat ve şiirle tarihlerden beri haşir-neşir bir hayat yaşamıştır. Bir Karacaoğlan’ı ve eserlerini dinlemiştir. Bir Necip Fazıl ve eserlerini mütalaa etmiştir. Bir Cahit Zarifoğlu ve eserlerini okumuştur. Bir Rasim Özdenören ve eserlerini düşünmüştür. Bir Aşık Mahzuni ile coşmuştur. Bir Abdurrahim Karakoç ile coşmuştur. Hepsinde kendine ait birşeyler bulmuştur. Bir Nuri Pakdil’i anlamaya çalışmıştır. Bir Erdem Beyazıt’ı anlamaya çalışmıştır. Neticede Kahramanmaraş’tan edebiyat ve şiir alanında kabiliyetler yetişmesinin nedeni, tamamen yakın bir etkileşim ve aynı çevrede bulunmayla ilgili bir durumdur. İnsanlar bulundukları ortamdan etkilenirler. Kahramanmaraşlı hemşehrilerimiz de (ve özellikle geçlerimiz de) şiir, edebiyat ve sanat ortamında bulundukları oranda, etkilenirler ve bu alana ilgi duyarlar. Kahramanmaraşlı Şairler Kitabı ve benzeri eserlerin çıkartılması, ileride yeni şair ve edebiyatçıların yetişmesine ve gençlerimizin ilgi duymasına elbette yol açacaktır.

 

Bu noktada güncel bir gelişmenin de, Kahramanmaraş’ta ve hatta tüm ülkemizde edebiyat ve şiir alanında ilgilenmeye, farkındalık meydana getirmeye ve yeni şair ve yazar yetişmesine katkı sağlayacağına inanıyorum.

Bilindiği üzere dün (7 Kasım 2020 tarihinde) Kahramanmaraş ile Göksun arasında yeni karayolu, karayolu üzerinde 12 tünel ve birkaç viyadük hizmete girdi. Kahramanmaraş ile Göksun arasındaki karayoluna “Edebiyat Yolu” ismi verildi. Söz konusu yol üzerindeki köprü ve viyadüklere hangi şairlerin ismi verildi diye soracak olursanız hemen belirteyim: Necip Fazıl Kısakürek, Nuri Pakdil, Cahit Zarifoğlu, Erdem Beyazıt, Akif İnan, Rasim Özdenören, Alaaddin Özdenören, Abdurrahim Karakoç, Bahaeddin Karakoç, Sezai Karakoç, Aşık Mahsuni Şerif, Hayati Vasfi Taşyürek ve Ali Kutlay.

Edebiyat Yolu ve yol üzerindeki tünel ve viyadüklere Kahramanmaraşlı ya da Kahramanmaraş’tan yetişen Şairlerin isimlerinin verilmesi çok yerinde ve gerekli bir düşünce, güzel bir hareket ve Kahramanmaraş’ımıza yakışır bir davranıştır. Sosyal medyadan ve arkadaş çevremden edindiğim intibaa göre “Edebiyat Yolu” oldukça olumlu bir hareket olarak görülmüş ve ses getirmiştir.

Kahramanmaraş ile Göksun arasındaki yolun, tünellerin ve viyadüklerin yapımında emeği geçenlere ve Şairlerimizin isimlerini uygun görenlere bir Edebiyat Sevdalısı olarak teşekkür ediyorum. Allah cümlesinden razı olsun.

Bu noktada bir önerimizi de belirtmek istiyorum: “Madem tünel ve viyadüklerin başında Şair İsimleri yazılmış. Bu isimlerin yanında bir başka levhaya da, aynı Şairin bir şiirinden örnek mısralar yazılabilir. Böylece o yolda yolculuk yapanlar için, “Şairlerimizin bir şiirini hatırlamaya ve terennüm etmeye de vesile olunur” diye düşünmekteyim.

Haydi hayırlısı.

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Ahmet Sandal Arşivi