Hayrettin Türe: Hiç kimse eğitim hakkından yoksun bırakılamaz

Kırşehirli Dernekler Federasyonu (KIR-FED) çatısı altında bulunan Kırşehirli Eğitimciler Derneği, 24 Kasım Öğretmenler Günü dolayısıyla muhteşem bir organizasyona imza attı.

Hayrettin Türe: Hiç kimse eğitim hakkından yoksun bırakılamaz
Yayınlanma:
Güncelleme:

aaaaa-002.jpg

Kırşehirli Dernekler Federasyonu (KIR-FED) çatısı altında bulunan Kırşehirli Eğitimciler Derneği, 24 Kasım Öğretmenler Günü dolayısıyla muhteşem bir organizasyona imza attı. TZOB Akman Otel’de Kırşehirli eğitimcilerin yoğun katılım gösterdiği etkinlikte, KIR-FED Yüksek İstişare Kurulu Üyesi ve Yargıtay Cumhuriyet Savcısı Hayrettin Türe’nin “Eğitimde Fırsat Eşitliği ve Adalet” konulu konferansı Kırşehirli eğitimcilerden tam not aldı.

7-024.jpg

Kırşehirli Dernekler Federasyonu Genel Başkanı Hilmi Gökçınar, KIREDER Başkanı Prof. Dr. Recep Kılıç ve Yargıtay Cumhuriyet Savcısı Hayrettin Türe’ye teşekkür ederek, “Kırşehir eğitimde başarısıyla marka olmuştur. Bu gururu bizlere yaşatan öğretmen ve öğrencilerimize teşekkür ediyorum” dedi.

GÖKÇINAR: KIRŞEHİR EĞİTİMDE MARKA OLDU

Kırşehirli Dernekler Federasyonu (KIR-FED) Genel Başkanı Hilmi Gökçınar programda yaptığı konuşmada “Kırşehirli Dernekler Federasyonumuza bağlı derneklerimizden Kırşehirli Eğitimciler Derneğinin, Öğretmenler Günü münasebetiyle düzenlemiş olduğu “Eğitimde Fırsat Eşitliği ve Adalet” konulu toplantıya yönetimimiz olarak katılım gösterdik. Başta Dernek Başkanımız ve aynı zamanda Yüksek İstişare Kurulu Başkanımız,  Prof. Dr. Recep Kılıç olmak üzere yönetim kurulunu tebrik ediyor, tüm öğretmenlerimizin Öğretmenler Günü’nü kutluyorum. Ayrıca “Eğitimde fırsat eşitliği ve adalet” konulu söyleşiyi gerçekleştiren , Federasyonumuzun Yüksek İstişare Kurulu Üyesi, Yargıtay Cumhuriyet Savcısı Hayrettin Türe Bey’e de teşekkür ediyorum. Kırşehirli Eğitimciler olarak birlik ve beraberlik içerisinde hareket ederek yaptığını çalışmalar bizleri çok mutlu ediyor. Birlik ve beraberliğimizin en güzel somut örneklerinden birisiniz. Sizler ne kadar güçlü olursanız bu durum federasyonumuza yansır ve ışık tutar. Ayrıca biliyorsunuz ki Kırşehir’imiz eğitimde başarısıyla bir marka olmuştur. Devletimiz tarafında yapılan her türlü sınavlar da Kırşehir’in başarı sırası ilk 5’e girmektedir. Siz değerli öğretmenlerimize bu gururu bizlere yaşattıkları için ayrı ayrı teşekkür ederken öğrencilerimizin de üstün başarıları ve azimleri için gözlerinden öpüyorum” şeklinde konuştu.

2-096.jpg

Kırşehirli Eğitimciler Derneği tarafından düzenlenen Öğretmenler Günü etkinliğinde konuşan Başkan Prof. Dr. Recep Kılıç, “Kırşehirli eğitimcilerin sesiyiz. Eğitim ordusunun birer neferiyiz. Türk eğitim sistemine destek olmak için var gücümüzle çalışıyoruz” dedi.

KILIÇ: TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNE DESTEK OLACAĞIZ

Kırşehirli Eğitimciler Derneği’nin kuruluş amacından bahseden Başkan Prof. Dr. Recep Kılıç “Kırşehirli Eğitimciler Derneği 2019 yılında Ankara’da kurulmuştur. Üniversite öğretim üyeleri ve elemanları, eğitim yöneticileri, öğretmenler ve eğitim deneticileri derneğimizin doğal üyelerini oluşturmaktadır. Eğitime emek ve gönül verenlerle birlikte başta Kırşehir’imiz olmak üzere ülkemizdeki eğitime bir nebze olsun katkı sunmak üzere yola çıkılmıştır. Kısa adı KIREDER olan Kırşehirli Eğitimciler Derneği; Anayasa ve ilgili diğer yasaların çizdiği genel çerçeveye, Atatürk ilke ve inkılaplarına ve eğitimin belirlenmiş genel amaç ve esaslarına uygun olarak Türk eğitim sistemine destek olmayı, Sosyal, kültürel ve bilimsel faaliyetlerle eğitim çalışanlarını desteklemeyi ve onların mesleki sorunlarının çözümüne katkı sunmayı kendisine amaç edinmiştir. Bunların yanında eğitimde marka olan Kırşehir’imize, Kırşehirli öğrenci ve öğretmenimize her türlü hizmeti sunmayı, Kırşehir’in kadim kültürünü, tarihini ve tüm güzelliklerini tanıtmayı kendimize görev edindik” şeklinde konuştu.

KILIÇ KIREDER’İN FAALİYETLERİNİ AÇIKLADI

Kılıç KIREDER’in yaptığı çalışmalardan bahsederek, “Derneğimiz, ilk olarak 24 Kasım 2019 Öğretmenler Günü münasebeti ile Gazi Üniversitesi Rektörlüğü ve Kırşehirli Dernekler Federasyonu Başkanlığı ile birlikte Neşet Ertaş Destanı programı düzenlemiştir. Gündemine aldığı farklı konulardaki 3 adet konferans COVİD-19 salgını sebebiyle Kırşehir Valiliği ve Kırşehir Milli Eğitim Müdürlüğü ile birlikte Zoom ve Youtube’dan canlı olarak sunulmuştur. 2022 Mart ayında “Öğretmen ve Yönetici Yetiştirme Politikaları” konulu konferans Eğitimciler Derneği Başkan Yardımcısı Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürü Sayın Cevdet Vural Bey tarafından Kırşehir’de Neşet Ertaş Kültür Merkezinde sunulmuştur.  Değerli eğitimciler, Son olarak 26 Eylül Türk Dili Bayramı dolayısı ile 29 Eylül 2022 tarihinde Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Türk Dünyası Araştırma ve Uygulama Merkezi ile Federasyon Başkanlığı ve Eğitimciler Derneğimiz tarafından “Türk Dili ve Aşıkpaşa” konulu panel düzenlenmiş, panele derneğimiz, Federasyonumuz ve Gazi Üniversitesinden yüksek oranda katılım olmuş ve TRT AVAZ TV tarafından kayıt altına alınmıştır. Gazi Üniversitesi Rektörlüğü ile Federasyon Başkanlığımız arasında sosyal, kültürel ve bilimsel konularda işbirliği yapmak amacı ile bir protokol imzalanmıştır. Gazi Üniversitesi ile yapılan ortak çalışmalarda desteğini esirgemeyen Federasyonumuzun Yüksek İstişare Kurulu ve Eğitimciler Derneğimizin Yönetim Kurulu Üyesi, Rektör Yardımcısı Sayın Prof. Dr. Ramazan Bayındır Hocamıza huzurunuzda teşekkür ediyor şükranlarımı sunuyorum” dedi.

KILIÇ: EĞİTİM ORDUSUNUN BİRER NEFERİYİZ

Başkan Recep Kılıç, 24 Kasım Öğretmenler Günü’nü kutlayarak, “Bugün sizlerle bir 24 Kasım Öğretmenler Günü vesilesi ile birlikteyiz. Eğitim ordusunun birer neferiyiz. Bu günün mutluluğunu paylaşmak üzere bizimle birlikte olduğunuz için hepinize ayrı ayrı yürekten teşekkür ediyorum. Bu günün anlamını ifade etmesi nedeni ile Yargıtay Cumhuriyet Savcısı Sayın Hayrettin Türe Bey tarafından “Eğitimde Fırsat Eşitliği ve Adalet” temalı konferans sunulacaktır. Ayrıca bu programın düzenlenmesinde bize desteklerini esirgemeyen değerli hemşerilerimize teşekkür ediyorum. Saygıdeğer Eğitimciler hepinizin Öğretmenler gününü tekrar kutluyorum” şeklinde konuştu.

9-016.jpg

“Eğitimde Fırsat Eşitliği ve Adalet” konulu konferansla Kırşehirli eğitimcilerden tam not alan Yargıtay Cumhuriyet Savcısı Hayrettin Türe, Anayasanın 42. maddesinde “Hiç kimse eğitim hakkından yoksun bırakılamaz” sözünü hatırlatarak eğitimde eşitliğin önemine vurgu yaptı.

TÜRE: EĞİTİMDE FIRSAT EŞİTLİĞİ OLMASI İÇİN İNSANLARIN HUKUK ÖNÜNDE EŞİT OLMASI GEREKİR

Gerçekleşen etkinlikte yaptığı “Eğitimde Fırsat Eşitliği ve Adalet” konulu konferansla eğitimcilerden tam not alan Yargıtay Cumhuriyet Savcısı Hayrettin Türe, “Eğitimde fırsat eşitliği kavramı “Toplumun tüm bireylerinin ayrım yapılmaksızın yeteneklerini en uygun biçimde geliştirmede eğitim hizmetlerinde eşit ölçüde yararlanma olanaklarına sahip olmaları” olarak tanımlanmaktadır. Hiçbir hukuksal engel bulunmamakla birlikte insanların olanakları eşit olmadığından eğitimde eşit ölçüde yararlanamadıkları görülmektedir. Eğitimde fırsat eşitliğinin sağlanabilmesi için insanların hukuk önünde eşit eğitim alma hakkına sahip olmaları yetmez bu hakkı kullanabilme olanaklarına sahip olmaları gerekir” şeklinde konuştu.

TÜRE EĞİTİMDE EŞİTSİZLİĞİ DÖRT KATEGORİDE AÇIKLADI

Türe, “Eğitimde eşitliği kategorize edersek; 1-Herkese üst basamağa kadar öğretim sağlanması 2-Herkese belirli düzeyde bir asgari öğrenim hakkının sağlanması 3-Her bireyin kendi yetenek ve gizli gücünün tamamından yararlanmasını sağlayan öğrenime kavuşturulması 4-Bir öğretim basamağında öğrenci sayısının artırılması yoluyla fırsat eşitliğinin genişletilmesidir” dedi.

TÜRE: HİÇ KİMSE EĞİTİM HAKKINDAN YOKSUN BIRAKILAMAZ

Eğitimde anayasal hakların altını çizen Türe, “Genel manada eşitlik konusu Anayasal güvence altına alınırken 10. Maddede  “Herkes dil, ırk, renk, cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi inanç, din, mezhep ve benzeri sebeplerle ayrım gözetilmeksizin kanun önünde eşittir. “42. Madde de “Kimse eğitim ve öğrenim hakkından yoksun bırakılamaz “hükmü konulmuştur. Tarafı olduğumuz AİHS 1’nolu protokolün 2. Maddesinde “Hiç kimse eğitim hakkından yoksun bırakılamaz. Devlet eğitim ve öğretim alanında yükleneceği görevlerin yerine getirilmesinde ana ve babanın bu eğitim ve öğretimin kendi dini ve felsefi inançlarına göre yapılmasını sağlama hakkına saygı gösterir” denilmiştir. Milli eğitim temel kanunun 8. Maddesinde ise “Eğitimde kadın erkek herkese fırsat ve imkan eşitliği sağlanır” hükmü mevcuttur” dedi.

TÜRE EĞİTİMDE FIRSAT EŞİTLİĞİNİN SAĞLANAMAMASININ SEBEPLERİNİ AÇIKLADI

“Bu yasal güvencelere rağmen eğitimde fırsat eşitliği her zaman sağlanamamaktadır” diyen Türe bu durumun sebeplerini maddelere halinde açıklayarak, “Etkileyen sebepler ise:

1-EKONOMİK SEBEPLER

Devletin ekonomik yapısı ve gücü ile eğitimden yararlanmak isteyenlerin gelir düzeyi fırsat eşitliğini etkilemekte gelir dağılımındaki dengesizlik eğitim hizmetinden yararlanmada farklılıklar yaratarak eğitimde fırsat eşitsizliğine neden olmaktadır.

2-COĞRAFİ SEBEPLER

Özellikle ülkemizde köy- kent arasında eğitim bakımından fırsat eşitliği olmadığı gibi bu eşitsizlik yurdun bölgelerine göre de yansıdığı görülmektedir. Köyde yaşıyor olmak birde doğu bölgelerinde yol ve mevsim şartlarının acımasızlığı eğitimden yararlanmayı güçleştirmektedir. Bu güçlük bazen okulun bulunmayışı, öğretmen yokluğu veya eksikliği, okulun fiziki koşulları sebebiyle artmaktadır.

Bu iki maddede yazılı sebeplerle eğitimde doğan eşitsizliği bir nebze kaldırabilme gayesiyle yine milli eğitim temel kanunun 42/2 maddesine “ Maddi imkanlardan yoksun başarılı öğrencilerin en yüksek eğitim kademelerine kadar öğrenim görmelerini sağlamak amacıyla parasız yatılılık, burs, kredi ve başka yollarla gerekli yardımlar yapılır” ibaresi konulmuş ve halen uygulanmaktadır.

3-TOPLUMSAL SEBEPLER

Cinsiyet, din, dil etnik gruplar nüfus ve öğretmen gibi faktörler eğitimde fırsat eşitliğini etkileyen toplumsal unsurlardır. Dünyanın çoğu ülkesinde kadın eğitimi çeşitli nedenlerden dolayı erkeklere göre daha düşük düzeyde kalmıştır. Cumhuriyet döneminden sonra kadın eğitimine büyük önem verilmiştir.

4-SİYASAL SEBEPLER

Eğitim politikasını belirleyen devlet eğitimde fırsat eşitliğini sağlamakla yükümlüdür. Nüfus artış hızına bağlı olarak artan eğitim gereksinimlerine yanıt verme, eğitim proğramlarını  çağın gereksinimlerine uygun bir duruma getirme gibi eğitim hizmetlerinin yerine getirilmesi büyük ölçüde eğitim politikalarının istikrarlı ve devamlı olmasına bağlıdır. Kısmi düzenlemeler hariç bakanın inisiyatifine, siyasi parti görüşüne göre değişiklik arz etmeyecek  devlet politikası oluşturulmalıdır.

5-BİREYSEL SEBEPLER

Eğitimde fırsat eşitliğini engelleyen bireysel farklılıklar, bireylerin zeka ve yeteneklerinin farklılığından kaynaklanan doğal bir etmen olarak görülmektedir. Fırsat eşitliğini engelleyen yukarıda saydığımız tüm sebepler kontrol altına alınsa dahi bireylerin gizli güç ve yetenekleri eşit olmadığı için eşitsizliğin mutlak surette önüne geçilmesi mümkün değildir. Eğitimde bireysel faktörler çok önemlidir. Eğitim hizmeti verilirken bireysel faktörler göz önünde tutulmalıdır” şeklinde ifade etti.

TÜRE “EĞİTİMDE ADALET NASIL SAĞLANIR?” SORUSUNU CEVAPLADI

Türe Eğitimde adalet nasıl sağlanır sorusunun cevabını hukuksal terimlerle açıklayarak, “Bu durumda eğitimde adalet nasıl sağlanır; Adalet; Herkese eşit davranmak değil herkesin hak ettiğini almasıdır. Günümüzün eğitim sorunlarını anlatmama gerek yok ama eğitimde nasıl adaletli davranılması gerektiği irdelenmelidir. Öncelikle eğitimde en büyük adaletsizlik herkese aynı eğitimi vererek eşit davranmak ve herkesten aynı başarıyı beklemektir. Çok bilen ve öğrenmek isteyenle dersle alakası olmayanları aynı sınıfa koymak eğitimi baltalamaktadır. Önde koşan zorunlu olarak arkadakini bekletilmekte zaman kaybının yanı sıra öğretmen eğitici için yorucu olmakta ve çalışkan olanın şevkini kırmakta olduğu bir gerçektir. Görünen ve bilinen de o ki çalışkan olan tembeli yanına çekemediği, buna karşın tembel olan bir takım olumsuzlukları ona sirayet ettirmeye çalıştığı ve o nu derslerinden alıkoyduğu da bir gerçektir. O halde ilk çare ilkokuldan sonra öğrenci hangi okulu hak ediyorsa oraya gönderilmeli ve ona göre eğitilmelidir. Bu sisteme yönlendirmeli eğitim denilmekte olup 1970’li yıllarda bu sistem oluşturulmak üzere bir çalışma yapıldığını hatırlıyorum ama maalesef bir sonuç alınamamıştır. Bunda en büyük etkenin velilerin ısrarı ve baskısı olacağı endişesidir. Yönlendirmeli eğitim olmayınca iyi eğitim almaya ve kendini geliştirmeyi isteyen öğrencilere en büyük adaletsizliği yapmış oluruz” sözleriyle sunumuna son verdi. 24 Kasım Öğretmenler Günü nedeniyle düzenlenen anlamlı toplandı hatıra fotoğrafı çekiminin ardından sona erdi.

1-105.jpg

5-029.jpg

6-035.jpg

8-019.jpg

 

 

Kaynak:Bülten

 Sorumlu Yazı İşleri Müdürü
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.