Aleyna Erzurumlu

Aleyna Erzurumlu

Efsane Cuma çılgınlığı

Efsane Cuma çılgınlığı

Halk arasında Kasım ayı başlangıcından itibaren akıllara kazınan 1932’den bu yana ABD’de gelenek haline gelen Noel alışverişi olarak ta nitelendirilen ve son yıllarda Türkiye’de de büyük ilgi gören “Efsane Cuma” indirimleri yaklaşıyor. Halkın belli bir kesimi bu indirimlere inanmayıp bunun bir oyun olarak gösterildiğini düşünse bile bir yandan alışveriş listeleri oluşturulmaya başlandı.

Oyun olduğunu fiyatlarda indirim olmadığını düşünen bir kesimde vardır tabii ki. Ama televizyonlarda ünlü isimlerin oynadığı reklamlardan, telefonlarına düşen bildirim ve SMS’lerden kaçamaz duruma gelmiş durumdayız resmen. Her marka kendi misyon ve vizyonuna uygun müşterisinin ilgisini çekecek cıngıllar hazırlar ve seyircisine sunar.

Elektronikten kozmetiğe, giyimden ev dekorasyonuna, beyaz eşya sektöründen züccaciyeye kadar aklınıza gelebilecek her kategoride %50 ve üzeri indirimlerin uygulanacağı bildiriliyor. Kasım ayının başlamasıyla beraber e-ticaret siteleri harekete geçti. Birçok üründe başlayan kampanya Kasım ayının son cuması (Black Friday) gelene kadar çeşitli kampanyalar sunmaya başladı. Kimi aynı gün kargo imkanı sunarken, kimisi aynı mağaza üzerinde yapılacak alışverişte ikinci ürüne %20-30 indirim uyguladı. İnsanları cezbeden özelliklerinde bir diğeri ise e-ticaret sitelerinin kullanıcıları için hesaplarına tanımladığı indirim kuponlarıdır.

Sosyal medyada her kesimden insanın kendine yakın bulduğu tarzını, tavrını beğendiği ve tanıttığı önerdiği ürünlere ilgi duyup takip ettiği influencer (blogger) yani Türkçe karşılığı etkileyici pazarlama olarak nitelendirilen influencerların payı çok büyüktür. İnfluencer’a tanınan e-ticaret sitelerinde özel link oluşturma ve yukarı kaydır vs. bir tık ile kendi oluşturduğu mini mağazasına yönlendirebiliyor.

Denemeli alışveriş videoları, ürünü yakından detaylı gösterim ve beğeni-eleştirilerini açıkça dile getirmeleri insanlar tarafından güven oluşturuyor. Pazarlama sanatlarının içinde en etkileyicisi ise budur. İnfluencerlar anlaşmalı olduğu markalarla kendi takipçilerine özel indirim kuponları oluşturtup daha sonrasında insanlara cazip hale getirtiliyor.

İnternet alışverişine güvenmeyerek veya kargo beklemeyen insanlar mağazalara akın ederler. Mağaza açılışının saatler öncesinden mağaza kapısında kuyruk oluşturan insanlar kronometre sıfırlandığında mağaza açılır ve başlar kargaşalar. Birbirlerinin üstüne çullanan insanlar, aynı ürün için birbirini ezip geçen insanlar ve tabiki bu kargaşada kullanılamaz hale gelen ürünler kaçınılmaz sondur. Bu kadar indirim uygulanan indirimler sonucunda insanın aklına gelen tek bir soru “Bu ürün bu fiyata kadar düşürülüp satılıyorsa, daha önce neden fahiş fiyatlara alışveriş yapıyoruz?)

Düşününce mantıklı geliyor örneğin kozmetik bir ürünü bir kadın düzenli kullanır ve fiyatı ne kadar olursa olsun alır veya muadil ürünler arayışına girer. İşte burada devreye influencer arkadaşlarımız devreye giriyor. Takipçileri için her imkanı sunan influencerlar tanıttığı ürünlerin her zaman bir muadilini de tanıtır. Kısır döngüye dönüşen bu indirim çılgınlıkları her geçen yıl farklı konseptlerle artmaya devam ediyor.

Tüm dünyanın merakla beklediği Kasım ayı boyunca süren indirimlerden istediğini bulamayan asıl “Efsane Cumayı” bekleyen insanlar 26 Kasım 2021 için halihazırda bekliyor. Keyifli alışverişler dilerim…

Önceki ve Sonraki Yazılar
Aleyna Erzurumlu Arşivi