Fiyatlar cep yakıyor
Tüm tedbirlere rağmen zamların önüne geçilmiyor. Bugün on liraya aldığınız bir ürünün bir gün sonra etiketin değiştiğini görüyorsunuz.
Sorduğunuzda biz ne yapalım ağabey zamlı geliyor. Bizde mecburen tezgâha yansıtıyoruz. Esnafın serzenişi bu olsa da toplum olarak çok kıymetli değerlerimizde uzaklaşıyoruz.
Esnafta, tüccarda, üreticide ahlak kalmamış. Tüketici kime güveneceğini şaşırmış. Ahiliğin baş şehrinde bunlar oluyor bırakın başka şehirleri.
İnsanlar çabuk köşe dönmenin yollarını arıyor çünkü önünde bunları görüyor. Şehrimizde gördüğümüz her hangi biri partiye girmeden önce çanta taşırken buğun çanta taşıtıyor.
Seçilmiş olan ahlakı unutuyor. Ey iktidar önce bu topluma yeniden ahlak nasıl kazanılır onu anlatın. Önce bu işe siz seçilmiş siyasilerle başlayınız.
Çünkü yukarısı neyse aşağısı o. Ayakları yürüten baş… Kolları çalıştıran baş… Dilleri konuşturan, kulakları işittiren yine baş…
Kafanızın içerisindeki beyninizi harekete geçiren ayaklarınız değil başınız. Bugün ülkede zam konuşuluyor.
Neden bu kadar tezgâhlarda zamlar yükseliyor. Neden zamların önü alınmıyor. Bu iş benim işim değil ekonomistlerin.
Fakat görülen o ki açık çok kapanmıyor. Ülke bürokrasisinde savurganlık diz boyu. Hesapsız harcamalar sorumsuz yatırmalar.
Ülkeyi bu duruma getirdi deniyor. Marketlerde, pazarda fiyatlar ateş pahası… Cumhurbaşkanı marketlerdeki fahiş fiyatlarla ilgili gerekli müdahalenin yapılacağını söylüyor.
O söyler söylemez de devletin görevlileri birbiri ardına marketlerde kontrollere başlıyor…
Kontroller başladı başlamasına ama yapılan kontrollerin fiyatları düşürmeye yarayacağını söylemek mümkün değil.
Zira… Söz konusu kontrollerde yapılan şey, raflardaki ürünün geliş fiyatı ile satış fiyatlarını karşılaştırmaktan ibaret…
Arada fahiş fark varsa da bunu tespit etmek… Marketlere aynı mal her defasında zamlı geldiği ve her defasında zamlı satılmak zorunda kalındığı söyleyen esnaflarda çaresiz kalıyor.
Bence bunun tek çözümü. Üretici firma her ürettiği malın üzerine perakende satış fiyatını basarsa, bu iş temelden çözülmüş olur diyorum..
Firma kendi kar payını, işletmeci kar payını etiketin üzerine koyarsa. Her markete aynı ürünün fiyatları da farklı olmaz.
Çünkü etiket değeri neyse mağazanın kar payı da onun içerisinde. Bunun için ekstra zam şampiyonluğu yapılmaz. Müşteri ürünün üzerinde basılı olan satış fiyatını görür. O ürün üzerinde yazan rakamın dışında bir fiyatla asla satılmamalı.
Aslında tüm ürünlerin üzerine üreten firma tarafından satış fiyatları basılsa bu mesele kökünden çözülmüş olur diye düşünüyorum. Buna ekonomi piyasası sermaye en der onu bilmiyorum.