Startup ve kariyer planlama
Startup ile ilgili düşüncelerimi bir önceki yazımda paylaşmamın ardından özellikle sosyal medya üzerinden ve mail aracılığıyla çok değerli geridönüşlerin olması, toplumumuzda kariyer yönetimi ve kariyer tasarlamada yeni akım ve trend olan startup hakkında startup’ın değinilmesi gereken ne kadar doğru, trend, güncel ve popüler bir iş dünyası, kariyer alanı olduğu fikrini bende pekiştirdi. Ayrıca yeni nesil kariyer, trend girişimcilik, e-girişimcilik, dijital girişimcilik, Z kuşağı girişim modeli, güncel kariyer alanı olarak isimlendirdiğim Startup, bana ulaşan geribildirimler ile bir çok kişinin dikkatini çektiğini bize kanıtlamakla birlikte özellikle önceki yazımda belirtmiş olduğum Z kuşağı iş modeli olarak değindiğim ve bu tezimi benim ile iletişime geçen grubun yaş ortalaması ile doğrulamış bulunmaktayım. Bu geridönütler benim düşüncemi (yaş skalası olarak) doğru kıldı fakat aslında böyle olmalı mı sorusunu da aklıma getirmedi değil?
Startup ile gerek görsel bilgi kaynaklarında gerek yazılı bilgi kaynaklarında gerekse de sosyal medyada gerektiği kadar kendine yer bulamadığı kanısındayım. Evet kısmen bilgi var fakat detaylı incelediğinizde bilgilerin kendi içinde eksik kalan yanlarının olduğu göze çarpmakta. Bana gelen sorularda ise bu alanda açıklayıcı tatmin edici ve aydınlatıcı bilgi istenmekte ve daha sistematik bir bilgi bütününe ihtiyaç olduğudur.
Kariyer danışmanı olarak üzerinde uzun zaman çalışmalar yaptığım startup hakkında bilgi birikimime ek olarak startup ilgili katıldığım çalışma ve toplantılarda konunun derya deniz olduğunu gözlemlemekle beraber daha sonra ki yazımda detayları ile sizlerle paylaşacağım startup’ın temelini oluşturan fikir aşamasından, hayata geçirme aşamasının dışında hala keşfedilmemiş noktalarının olduğu, kendine yan ve yeni kulvarlar oluşturduğu, yeni kariyer alanları oluşturduğunu, farklı kazanç kapılarını açtığı, gelir kaynağı yarattığını da biliyorum. Konunun kapsamının derin ve yoğun olması, bu konuda daha sistematik bilge ihtiyaç duyulması değişen kariyer dünyası yazımızı daha detaylı olarak ele almamız gerektiği düşüncesi oluşturdu. Çünkü startup hakkında doğru olarak bilinen fakat kemikleşmiş yanlışların olduğunu düşüncesine kapıldım. Doğruya ulaşmak için öncelikle yanlışlardan arınmamız gerekmekte.
Startup daha öncede değindiğim gibi piyasada çok önemli bir probleme, ihtiyaca yönelik özellikle günümüz şartlarında teknoloji tabanlı çözüm ve değer üreten ve ürettiği çözümün, değerin çok hızlı ve seri olarak kendi pazarında kitlelere yayılması, müşteri bulması, çözüm ve ürünlerine yönelik oluşturdukları sosyal medya sayfalarının gerçek takipçiler tarafından takip edilmesi (girişimin dikkat çektiğinin en büyük göstergeleri olarak kabul ediyorum) aynı zamanda da kısa süre içinde kazanç ve gelir boyutunda büyümesi palazlanmasıdır. Peki startup bir girişim midir? Evet piyasada ki en güncel, trend girişimdir. Peki her girişim bir startup mıdır? Maalesef değildir. Örneğin bulunduğumuz şehrin en işlek caddesine en popüler alışveriş merkezine mağaza açmak, dünyanın en büyük markalarından alınan frenchising ile girişimde bulunmak startup olarak adlandırılamaz. Bunlar bir girişimdir fakat startup değildir.
Sonra ki yazılarımda detayları ile startup konusunu ele almaya devam edeceğim.