Musa Altunsaray

Musa Altunsaray

İNTERNET BAĞIMLILIĞI / İnternet kullanımı ile ilgili dünyada ve Türkiye deki istatistiki veriler

İNTERNET BAĞIMLILIĞI / İnternet kullanımı ile ilgili dünyada ve Türkiye deki istatistiki veriler

Dünyada İnternet Kullanımı Verileri:

Online istatistik portalı Statista'da yer alan verilere göre, Dünyada internet kullanımı, 2019 yılı Temmuz ayı itibarıyla yüzde 56'ya yükselerek 4,33 milyar kişiye ulaştı. Ülke bazında değerlendirildiğinde, Çin, 829 milyon kullanıcı sayısı ile internet kullanımında zirvede yer alıyor. Çin'i, 560 milyon ile Hindistan ve 292 milyon ile ABD takip ediyor. Türkiye ise rapordaki verilere göre 69 milyon kullanıcı sayısı ile dünyada en çok internet kullanan 12. ülke olarak ön plana çıkıyor. WhatsApp, 1,6 milyar aylık aktif kullanıcı sayısı ile dünyanın en popüler mesajlaşma uygulaması oldu. WhatsApp'ı, 1,3 milyar aylık aktif kullanıcı sayısı ile Facebook Messenger takip etti. Facebook ise 2,4 milyar aylık aktif kullanıcısı ile en büyük sosyal ağ oldu.

Türkiye de İnternet Kullanımı Verileri

Bireyler interneti çeşitli amaçlar için kullanmaktadır. TÜİK verilerine göre; İnterneti yaygın olarak kullanan kişiler, interneti; en çok %72,5 ile çevrimiçi haber, gazete ya da dergi okuma, haber indirme için kullanırken, %66,8 e-posta gönderme ve alma, %61,3 mal ve hizmetler hakkında bilgi arama ve alış veriş işlerinde , %49,1 oyun, müzik, film, görüntü indirme ve oynama için kullanmaktadır.

Bilgisayar başında bir günde geçirilen ortalama 330 dakikanın 228’si ise internette geçiyor. Yaş arttıkça internet kullanımı azalıyor. 13-17 yaş aralığındaki gençler internette günde ortalama 222 dakika geçirirken, 18-24 yaş grubundaki gençler 210 dakika, 25-29 yaş grubundaki gençler ise 192 dakika geçiriyor.

En Yaygın Cep Telefonu Kullanılıyor

Ülkemizde genel nüfusun yüzde 29’unu oluşturan gençlerin yüzde 71,4’ü bilgisayar kullanıyor. Evlerde en yaygın yüzde 85,5 ile cep telefonu. Onu yüzde 46 ile masaüstü ve yüzde 41,5 ile dizüstü bilgisayarların takip ediyor. Ülkemizde ise yaklaşık her 2 gençten 1’inin masaüstü, her 3 gençten 1’inin de dizüstü bilgisayarı bulunuyor.

Sosyal Ağlara İlgi Fazla

13-17 ve 18-24 yaş aralığındaki gençler masaüstünü en çok oyun amaçlı kullanıyor. 25-29 yaş grubundaki gençler ise daha çok araştırma yapıyor. Ülkemizde her 3 gençten 2’si dijital cihazların insanların sosyal statülerinin bir parçası olduğunu düşünüyor. Gençlerin yarıdan fazlası teknolojik cihazları kullanmayan kişilerin çağın gerisinde kaldığını düşünüyor.

Gençler interneti en çok sosyal ağlara bağlanmak için kullanıyor. Haber okumak yüzde 39,9 ve bilgi almak yüzde 39,3 oranla onu takip ediyor. Araştırmaya katılan gençler, internette en az yüzde 6 oranla blog yazıyor ve şans oyunları oynuyorlar. Günde ortalama 53,5 dakika sosyal ağlarda geçiriyorlar. Bilgi paylaşımı da artık sosyal ağlar üzerinden gerçekleştiriyorlar. Sosyal ağlarda en fazla vakit geçirenler ise 13-17 yaş arası gençler. Yaş ilerledikçe sosyal ağlarda geçirilen süre azalıyor. İnternette gençlerin en uzun süreli yaptığı ikinci eylem, ortalama 42,7 dakika ile oyun oynamak iken; 28,2 dakika ile müzik, film indirmek 3. sırada yer alıyor.

Günde 330 Dakika İnternette

Gençler günde ortalama 330 dakikasını bilgisayar başında geçiriyor. İş, sosyalleşme ve eğlence, ortalama 102 dakikayla kullanım amaçlarında birinci sırayı paylaşıyor. Ortalama 78 dakikayla bankacılık işlemleri 2. sıraya yerleşirken, eğitim 72 dakikayla 3. sırada yer alıyor. Gençlerin 3’te 1’i bilgisayar başında iş amacıyla günde en az 2 saat vakit geçiriyor. 13-17 yaş arası gençlerin yüzde 40,3’ü, bilgisayar başında günde 2 saatin üzerinde zamanını sosyalleşme ve haberleşmeye ayırıyor.

Gençlerin 97,72’sinin Telefonu Var

Türkiye’nin yüzde 98’inde standart ya da akıllı telefon bulunuyor. Gençlerin cep telefonu sahipliğinin en fazla olduğu bölge, yüzde 96’lik sahiplik oranı ile Doğu Karadeniz. Dar gelirli hanelerin yüzde 16’sında ise akıllı telefon bulunuyor. 13-29 yaş grubu gençlerin ise yüzde 97,7’si standart ya da akıllı telefona sahip. Araştırma sonuçları erkeklerin mobil cihazlarından daha zor vazgeçtiğini gösteriyor. Sosyal statü arttıkça ve yaş düştükçe mobil cihazlara sadakat artıyor.

İnternet Sosyalleşme Aracı

Gençler bilgisayarlarını yüzde 84,0 oranı ile en çok sosyalleşme için kullanıyor. Bunu yüzde 66,8 ile eğlence takip ediyor. Bilgi ve haber alma, yüzde 65,3 oranla 3. sırada yer alıyor.

Erkekler ve 13-17 yaş grubu gençlerin eğlenceye daha düşkün olduğu görülüyor. Erkeklerin yüzde 74,8’i, 13-17 yaş arasındaki gençlerin de yüzde 77,3’ü bilgisayarını eğlence amaçlı kullanıyor.

Eğitim amaçlı kullanım 13-17 yaş grubunda yüzde 69,7 iken, 18-24 yaş aralığında yüzde 64,8’e, 25-29 yaş aralığında da yüzde 51,8’e geriliyor. (Zeynep Güçlücan, e- psikiyatri, 2017)

Bu çerçevede; internet kendini geliştirmekten, haberleşmeye, iletişim sağlamaktan alış-verişe, eğlenceden boş zamanın değerlendirilmesine kadar çok geniş bir yelpazede insanların hizmetindedir. Ancak her gülün bir dikeni olduğu gibi, internetin de pek çok dikkat edilmesi gereken yönleri vardır.

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Musa Altunsaray Arşivi