ATO, ASO, iş dünyası ve yerel yönetimlere bir sözüm var…
Kaleme aldığım konuya inancım çok güçlü. Kafam, gönlüm rahat yazıyorum!
***
Gazetecilik baba mesleğim olduğu için, ilkokula başlamadan gazete bürosu görmüşlüğüm, Ankara’nın Bab-ı Ali’si Rüzgârlı Sokak’ta dolaşmışlığım vardır…
Sonrasında Sabah, Milliyet, Hürriyet gazetelerinde 20 yılı aşkın süre çalıştım ve şimdi anadolugazete.com.tr internet haber sitesinin Genel Yayın Yönetmeni olarak mesleğe devam ediyorum…
Meslek hayatım boyunca yerel basın ile ilgili pek çok şey duydum, yaşadım, okudum…
Bu vesile ile biliyorum ki başka kentlerde güçlü yerel medya yapılanmaları var ama Ankara bundan hep mahrum kaldı.
Bu durum kaçınılmazdı! Çünkü patronlar para kazandığı sektörün gerekleri olan insan kaynağına, teknolojik donanıma yatırım yapmamıştı. Dolayısıyla yerel gazeteler Basın İlan Kurumu’ndan hatırı sayılır para almasına rağmen bunu sektörün gerekleri için kullanmayı tercih etmemişti.
Gazetecilerin birçoğu da dünyada saygın bir yeri olan yerel gazeteciliği yüceltmek yerine, ‘salla başı al maaşı’ türü çalışma yolunu tercih etmişti. Alan memnun, veren memnundu ama orta yerde gazetecilik adına önemli bir başarı yoktu…
Ta ki 1 Nisan 2023’e kadar… Artık her şey değişti…
BASIN İLAN KURUMU’NUN ESERİ…
Yerel medyanın destekçisi Basın İlan Kurumu (BİK), basılı gazetelerin yaşaması ve dürüst gazetecilik yapılan yerler olması için çok büyük çaba gösterdi. Birçok kriter getirerek bunlara göre kotalar oluşturdu ama istediği sonucu alamadı…
Sıra, genel anlamda tüm medyayı fakat özellikle de yerel medyayı dijital çağın koşullarına uydurmaya gelmişti…
Cumhuriyetimizin kuruluşu gibi, Başkent oluşunun 100. Yıl gururunu yaşayan Ankara’nın medyası artık ayağa kalkmalı, şehri kucaklamalı hatta kuşatmalıydı. Basın İlan Kurumu yerel gazetelere mealen dedi ki, ‘İnternet gazeteciliğine geçin, dijital dünyadaki yerinizi alın. Size maddi / manevi destek vereceğim. Ancak hepinizi kendi kurduğum yerli / milli takip sistemi ile takip edeceğim ve belirlediğim kriterlere uyum sağlayamazsanız desteğimi çekeceğim.’
Daha önceki yazılarımda da hatırlattığım gibi, “Bu çerçevede hazırlanan resmi ilan ve reklamların gazete, dergi ve internet haber sitelerinde yayımını düzenleyen Yönetmelik, Resmi Gazete’de yayımlanarak 1 Nisan 2023’te yürürlüğe girdi. Bu yeni uygulama ile medyada dijital dönüşümün kapısı ardına kadar açılmış oldu.”
GELELİM ASIL DİKKAT ÇEKMEK İSTEDİĞİM KONUYA
Geleneksel medya nasıl ki çağın ihtiyaçlarını karşılamaktan uzak kaldıysa iş dünyamızın geleneksel üretim, tanıtım, pazarlama ve satış yolları da eskide kaldı…
Dev şirketlerin çalıştığı reklam şirketleri basılı gazetelerin ne kadar satıldığı ya da internet haber sitelerinin günde kaç tık (okuyucu) aldığı gibi verileri hatta televizyonların reytinglerini anında takip ederek reklam pastasını ona göre pay ediyor…
Yerel gazeteler içinde bu dev pastadan pay alabilen yok denecek kadar az. İnternet haber siteleri ise payını arttırmayı sürdürüyor.
BİLİNMESİ GEREKEN BİLİNMEYENLER
Ankara’nın sanayi, ticaret erbapları konuya ne kadar hakimdir bilmiyorum ama onlara şunu hatırlatmak isterim:
- Bayilerde 300-500 tane satılıp satılmadığı bile bilinmeyen gazetelere reklam vermek sizin tercihinizdir, saygı duyarız. Ancak, Basın İlan Kurumu’nun şaşmaz terazisiyle günde EN AZ 30 BİN tıklama alan, en az 90 bin görüntüleme sayısına erişen, (bu rakamları gününe göre 10 kat artan) Ankara’nın, bu özellikleri Kurum tarafından onaylı internet haber siteleri de şirketinizin, ürününüzün, kurumunuzun tanıtımına hatta pazarlanması ve satışına katkı sağlayacaktır.
Bizlerin de anında takip etme imkânı bulduğu dijital dünyanın nimetleri şaşırtıcı olduğu kadar kaçırılmaması gereken fırsatlar sunuyor. Bunu şöyle örneklendirebilirim: Şu anda bilgisayarımda ilgili linke tıkladığım zaman dünyanın hangi ülkesinden ya da Türkiye’nin hangi kentinden hangi haberimiz veya köşe yazımız kaç kişi tarafından okunuyor görebiliyorum…
***
Bu yolla elde edilen veriler, reklam / reklam haber alanında ihtiyaç sahiplerine yol gösterici olduğu gibi tercihlerini belirleme olanağı da sunacaktır kuşkusuz. Yukarıda saydığım tüm kriterleri yerine getiren anadolugazete.com.tr internet haber sitemiz, dünya ve Türkiye’de yaşananları sizlere aktardığı gibi Ankara’da olup biten her şeyi de okumanızı sağlıyor. Hem de özel haberler, yorumlar, fotoğraflarla…
GÖRMEZDEN GELİNMEMESİ GEREKİYOR!..
Türkiye Cumhuriyeti’nin 100. Yılı hepimiz için büyük bir gurur vesilesi. Aynı şekilde Ankara’mızın Başkent oluşunun 100. Yılı da sevincimizi katlıyor. Bizler bu sevince ortak olmak isteyen belediyelerin, kurum ve kuruluşların haberlerini kamuoyuna duyuruyoruz ama onların çok büyük bir bölümü kutlama reklamları verirken bizleri görmezden geliyor.
100. Yılını kutlayan Ankara Ticaret Odası, 60. Yılını kutlayan Ankara Sanayi Odası başta olmak üzere iş dünyasının tüm bileşenleri ve yerel yönetimler, güçlü bir yerel medya adına üzerine düşeni yapmalıdır…
Sayısı milyonlarla ifade edilen sitelerden söz etmiyorum; anadolugazete.com.tr gibi Ankara’da Basın İlan Kurumu’nun kriterlerini aşan ya da aşmaya hazırlanan internet haber sitelerinden bahsediyorum. Bu sayı bugün itibarıyla 3’tür…
GÖRÜLMELİ VE BİLİNMELİ Kİ…
Medya her ne kadar kişiler eliyle yürütülse de bir kamu görevidir ama gücünü okuyucularından, takipçilerinden olduğu kadar, kentin ve ülkenin reklam pastasından hissesine düşen paydan da alır…
Bu konuya ilişkin şunu önermek isterim: Basın İlan Kurumu’nun belirlediği kriterleri yerine getirerek büyük takipçi sayısına ulaşmış olan internet haber siteleri de kurum ve kuruluşların ilan listesine alınmalıdır… Bununla ilgili Basın İlan Kurumu öncülüğünde kurumlara bilgilendirme toplantıları ya da ziyaretler yapılabilir.
Dijital dünyanın gereklerini yerine getirenler bulundukları kentlerde sahiplenilmez, desteklenmezse, basılı medya döneminde olduğu gibi internet haberciliğinde de treni kaçırırız…
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.